zaterdag 18 maart 2023

Rondje Haren-Ems noord

Onderweg naar mijn wandeling in Haren-Ems kwam ik aan de rand van de "Stadt" langs een molen. Ja dan rij ik daar niet aan voorbij.

Op "Das Mühlengelände" van Heimatverein-Haren staat een Mersmühle uit 1825, een molenaarshuis met bakhuis en diverse sculpturen.

Hier woont vast een oud schipper. Op de deur staat een groot zeilschip en het stuurwiel is de deurknop.


Inselmühle is het huis voor de geschiedenis van Haren.


Nog even de laatste klusjes uitvoeren en Annike mag te water.


Het Dortmund Ems kanal / Ems.


Veel motorrijders hebben hun trots vandaag weer van stal gehaald.


De uiterwaarden van het Dortmund Ems kanal / Ems.


De Harener "Flutbrücke". 


Een oud kruis uit 1825.


Vrachtschip Catharina op de Kötter-werft in Raken.


Klangkultur Emsland op Kulturschiff Blaue Donau.


In opleiding voor het vaarbewijs bij Sportbootschule Emsland.


Met een winterjas aan was het te warm.


Een deel van de route liep lang het Dortmund Ems kanal / Ems.


Het dorpshuis van Emen.


Overal langs de wandeling stonden de narcissen in bloei. Het "Melkhüsken" was helaas gesloten en net als in het Grunnegs zeggen ze hier Kaustall (koustal).


De Eisvogel is een patrouillevaartuig.


Vrachtschip Nordland V in de sluis bij Hilter. Het 85 m lange schip uit 1964 is onderweg naar Bremen.


Onderweg had ik in de verte al veel ruiters gezien. Bij Ferienhof Junkern-Beel kwam ik weer een groep dames te paard tegen.


Honderden dames/meisjes namen deel aan een "Schnupper Wochenende" en maakten een 3 uur durende buitenrit.


Van 4 tot 6 augustus wordt er op het 400 hectare grote complex weer een western-festival georganiseerd.


Na ruim 9 km wandelen had ik wel een currywurst verdiend. 😆


Ook de meisjes van Scouting Erica genoten van het mooie Emsland.


Een uitkijktoren langs de Ems.


Een toepasselijke brievenbus voor een boer.


Ik ben natuurlijk de historische weg gevolgd.


De St. Laurentius-Kapelle in Landegge.


De kerk is vrij sober van binnen.


Haus Landegge is tegenwoordig een verblijfsaccommodatie met zwembad, restaurant en manege.


Het bos achter Haus Landegge is heuvelachtig en hing vol kleine kunstwerken.


Marienstatue


Een monument voor Hannes.


Galappels


De Mersbach


Een privé visvijver.


Een moer op een paal lassen is ook een manier voor draaddoorvoer.


De begraafplaats van Haren Ems was het begin- en eindpunt van mijn wandeling.


Klik hier voor details van de 17.5 km lange wandeling inclusief 105 hoogtemeters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten