donderdag 9 maart 2023

Ontslag

 

Ik ben op 11 september 1957 ontslagen door zuster Adilia. (Het document kwam van de zolder van mijn vader). In het document staat te lezen dat ik niet in de zon, wind of regen mag staan. Ik kreeg borstvoeding en om dat goed op gang te houden moest mijn moeder melk of karnemelk drinken en pinda's helpen ook wel schreef de non.

Ik heb maar eens onderzoek gedaan naar die zuster. Het resultaat was een geweldig verhaal van Els Zwerver in "De verhalen van Groningen". 

Klik hier voor het boeiende verhaal.

In aanvulling op het verhaal van Els nog een paar opmerkingen van mijn zijde.

In het tijdschrift Oldambster vrouwen deel 1 staat een interview met zuster Alida zoals die stond vermeld in de Winschoter Courant / Noordooster van 11 januari 1986.


De geboorteakte van Adilia. Zij werd dus geboren als Johanna Maria Adriana van der Wens. Haar ouders waren Johannes Cornelius van der Wens en Adriana Maria Joanna van Geloven. Haar ouders trouwden op 3 februari 1909 en negen maanden later werd Adilia geboren.

Haar vader was hoofdagent van politie en was eerder getrouwd met Johanna van Steijn. Ze hadden samen vier zoons waarvan twee op jonge leeftijd overleden (de een werd 7 dagen en de andere 2 jaar). De andere twee zoons Leonardus en Cornelius Wijnandus genaamd waren beiden smid van beroep.

Adilia haar moeder overleed op 24 december 1924 op 47 jarige leeftijd. Toen was Adilia amper 15. Haar vader overleed twee jaar later. 

Zuster Adilia is begraven op begraafplaats Heike in Tilburg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten