woensdag 13 december 2023

Rondje Dersum 3

 

Vandaag heb ik Rondje Dersum 3 gewandeld. Deze keer samen met Bé Kruize. Om zoveel mogelijk dubbelingen te voorkomen verwijs ik in de de links onderaan deze blog naar de foto's van de vorige twee wandelingen. Vandaag zijn we bij de "Drinkwagen" op de Kolpingplatz gestart.

De Vier Jaargetijden. Niet van Vivaldi maar van Dersum. Rond om Dersums Bürgerbaum staan 4 bankjes. Ze passen bij de boom en geven op het jaargetijde aan.


Kerst in de St. Antoniuskirche.


De renovatie van de oude molen van Dersum vordert al aardig. Het metselwerk is van Keizer Stain Goud uit Scheemda en het draaiende gedeelte van Molema uit Heiligerlee. Volgend jaar zal Molema nog een nieuwe kap en wieken plaatsen, aldus een medewerker.


Wolfwerend - 1.40 meter hoog gaas en draad.


De scharrelvarkens lopen nog steed buiten.


Hebben ze nu geflambeerde palen ?


Op bezoek bij Bäcker Ganseforth in Walchum voor een bak koffie met cake.


De rommelpot bij de sloperij in Walchum wordt steeds groter.


Gele trilzwam.


Het water in het Dortmund Ems-Kanaal / Ems staat hoog en de stroming is groot. Het water onder de brug is de Walchumer Schlot. Deze loopt langs het hoogste natuurlijke punt van de provincie Groningen. De ruim 14 meter hoge Hasseberg nabij Sellingen.


Patrouillevaartuig De Eisvogel met een duwbak.


Rondvaartboot Amisia is gebouwd in 1968.


Vrachtschip Fossa


Op een informatiebord zag ik drie favorieten van mij, de bever, de visotter en het vliegend hert. De eerste keer zag ik de visotter.


Vandaag zag ik slechts verse sporen van de bever. In ieder geval een teken dat het diertje er nog zit.

Klik hier voor details van de 12.5 km lange wandeling.

Klik hier voor de blog van Rondje Dersum 1 en hier voor Rondje Dersum 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten