Tijdens mijn wandeling heb ik een bezoek gebracht aan borg Nienoord. De oorspronkelijke borg werd in 1525 gebouwd in opdracht van Wigbold van Ewsum. Op het borgterrein was meerdere keren brand (borg, oranjerie en koetshuis). In 1884 liet de nieuwe eigenaar - Jonkheer mr. Johan Æmilius Abraham van Panhuys - de zaak fors kleiner herhouwen. Jan Maris was de architect. Op het terrein van Nienoord is ook het Nationaal Rijtuigmuseum gevestigd. Hier was ook de wisseltentoonstelling "Fiep op Wielen" te zien.
De geschiedenis van het Groninger paard met Baldewijn in de hoofdrol.
De knechtenkamer
De koets is aangespannen.
HorseArt
Een schaalmodel van een Engelse Vardo Waggon.
Een schaalmodel van een Londense Stadsomnibus.
Een in 1984 ingevoerde T-Ford. Van deze auto's zijn tussen 1908-1927 meer dan 15 miljoen geproduceerd.
Deze Barouchette werd rond 1854 in opdracht van Jonkheer Wiardus Hora Siccama gebouwd door rijtuigenfabrikant Henrich & Veth. Op het infobord achter het rijtuig staat Marie Cornélie van Wassenaer Obdam. Deze Twentse edelvrouwe woonde op Landgoed Twickel.
Het eerste ruiterportret van prinses Wilhelmina. Koningin Emma houdt de pony vast. De foto is gemaakt op 5 april 1887 door hoffotograaf en schilder Hans Richard Ferdinand Kameke. De naam van de pony is Baby.
Jonkheer mr. Johan Æmilius Abraham van Panhuys was tot het ongeluk in 1907 - waarover ik in mijn blog over de wandeling schreef - heer van de Borg Nienoord.
De schelpengrot is een mozaïek van schelpen.
De "Kabouterboom"op landgoed Nienoord is een oude tulpenboom. De dikke knolvoet is mede veroorzaakt door blikseminslag. Drie jaar geleden heeft er nog een veteranensnoei plaatsgevonden.
De Poort van Nienoord behoorde bij de oude borg en is gebouwd rond 1708 door Hindrik Bielefeld.
Klik hier voor de wisseltentoonstelling "Fiep op Wielen"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten