donderdag 28 december 2023

Ljouwert

Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan Leeuwarden, Ljouwert zoals de Friezen het noemen. Daar heb ik 4 jaar van mijn leven doorgebracht. (1974-1978). Ik heb de auto geparkeerd in mijn oude woonbuurt. Vandaar heb ik een stadswandeling gemaakt, het Fries museum, het Keramiekmuseum en het Natuurmuseum bezocht.  Daarvan heb ik afzonderlijke blogs gemaakt. Zie links onderaan deze blog.


StreetArt van Sidney Waerts op een flatgebouw aan de Pieter Stuyvesantweg.


Kunst in de uitverkoop.


Met dit vrachtschip wil ik - gezien haar naam - niet varen.


Tot 2007 was De Blokhuispoort een huis van bewaring. Op 8 december 1944 heeft het verzet de gevangenis overvallen en hebben daarmee 51 verzetsmensen bevrijd. In 1962 is deze overval verfilmd. Klik hier voor deze film. In het enorme complex zitten nu diverse bedrijven van Escape rooms tot horeca met namen als De Bak en Proefverlof.


StreetArt in de Doelesteeg van Alma Tadema, gemaakt door Harke Broersma.


Leeuwarden eert de in Appelscha geboren PvdA politicus Anne Vondeling met een standbeeld. Hij kwam om het leven door een ongeluk met een spookrijder. Het beeld is gemaakt door Jentsje Popma.


Friezen zijn trots op hun scheve "Oldehove", maar kunnen niet verkroppen dat de toren van de Walfridus in Bedum schever staat, ja zelfs schever dan die van Pisa.


StreetArt op de Noordzijde van het gemeentehuis. Het is gemaakt door Joram Roukes en Roy Schreuder.




De Grote of Jacobijnerkerk is gebouwd tussen 1275 en 1310,


Het Joods monument is ontworpen door Kees van Renssen en Saskia van Montfort. Het monument staat voor de voormalige Joodse Dusnus-school. In de drie glazen platen staan de namen van 544 Joodse inwoners.


Het Nieuw Sint Anthonygasthuis is tussen 1862-1864 naar ontwerp van Frederik Stoett gebouwd.


Leeuwarden is ook een stad vol gevelstenen.


Het beeld van Mata Hari staat nabij haar geboortehuis op De Kelders 33. Het kunstwerk is gemaakt door Suze Boschma-Berkhout.


Het Friesche Paard van Auke Hettema.


Ik heb de verleiding weerstaan.


De Waag is eind 16e eeuw gebouwd.


In 1612 werd - in het pand van strafrechtadvocaten Anker & AnkerSaskia van Uylenburgh, de vrouw van Rembrandt ven Rijn geboren.


Klik hier voor het Fries Museum

Klik hier voor het Keramiekmuseum

Klik hier voor het Natuurmuseum Fryslân

Geen opmerkingen:

Een reactie posten