dinsdag 12 december 2023

Rondje Veenhuizen

Vandaag ben ik met mijn wandelmaatje voor een wandeling en een museumbezoek naar Veenhuizen (Dr) geweest. We vertrokken in dichte mist en kwamen voor modderige wegen te staan. Iets voor het middaguur waren we bij het Gevangenismuseum. We konden om 12.00 uur aansluiten bij een excursie naar gevangenis de Rode Pannen o.l.v. oud gevangenisbewaarder Jan de Ruiter. Na zijn pensionering werd hij vrijwilliger bij het museum. Na 16 jaar stopt hij daarmee. Wij waren dus zijn laatste gasten. In april had ik het museum ook al bezocht (zie link onderaan deze blog) maar toen werd ik rondgeleid door een verpleegkundige. Het verhaal van Jan was dus vanuit een andere invalshoek. Onderweg naar de Rode Pannen kwam ik oud collega Sjaak Nikerk tegen. Na zijn pensionering is Sjaak ook vrijwilliger geworden bij het museum. Op zijn laatste excursiedag nam Jan extra tijd voor zijn gasten.

Na het bezoek aan de Rode Pannen hebben we even een bakkie koffie gedronken en hebben we vervolgens met chauffeur Jan Hut achter het stuur een rondrit met de Boevenbus gemaakt door de omgeving van Veenhuizen. Ook nu was Jan de Ruiter weer de spreekstalmeester. We reden o.a. langs de oude marechaussee kazerne, het hospitaal, de karakteristieke huizen met stichtelijke spreuken, klein Soestdijk, de tien geboden, het elfde gebod, de achtkantige koepelkerk, de RK kerk en de gevangenissen Esserheem en Norgerhaven.

In Veenhuizen werden heel wat "criminelen" opgesloten. Eén van hen was de in Veendam geboren dominee Hendrik de Cock, de man van de afscheiding. Daarom werden zijn aanhangers "afgescheidenen of Cocksianen" genoemd. Voor het houden van een onwettige kerkelijke vergadering in oktober 1834 te Ulrum werd hij veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf.

Ook Leo is bijna klaar voor de kerst. Nog een paar ballen ophangen en het feest kan beginnen.

Via het TV programma Verborgen Verleden kwamen de voorouders van Philip Freriks in beeld, waaronder Anna Christina Wicart.

André Kuipers kwam via hetzelfde programma terecht bij Gerrit Lut.

Een 6 minuten durend filmpje nam ons mee in het gedachtengoed van Johannes van den Bosch.

Wat dit is ?
Het is een stuk gereedschap om wasknijpers in elkaar te zetten.

Het water staat de bedelaars, landlopers, enz tot aan de lippen.

Even een kijkje in de arrestantenbus.

De karabijnpost

Het Vierde Gesticht is de naam van de begraafplaats. Personeel van de gevangenis hebben graven met hun naam er op. Maar 10.000 arme Hervormden werden anoniem op dit veld begraven.

Ver hebben we - met ruim 3 km op de teller - niet gewandeld. Maar een leuke dag was het zeer zeker.

Klik hier voor mijn blog over het bezoek aan gevangenismuseum van 15 april 2023.