donderdag 17 augustus 2023

Vrouwen in verzet


In het Noord-Hollands archief heb ik de mini tentoonstelling "Vrouwen in verzet" bezocht.


Aan een gewelf een aantal foto's van verzetsvrouwen. In Noord-Holland waren minimaal 1200 verzetsvrouwen.


Voor mij was Hannie Schaft de bekendste. Komt natuurlijk ook dat over haar een boek is verschenen die later is verfilmd.

Als Grunneger heb ik mij meer verdiept in de geboren streekgenoten. In het boek Vraauwlu was Gezina Hermina Johanna van der Molen al tegengekomen. Gezina is geboren in Baflo. Ze was de eerste vrouw die aan de VU in Amsterdam een doctorstitel behaalde. Na de oorlog werd zij hoogleraar Volkenrecht.


Iet van Dijk is geboren in Winschoten. Zij werd later kinderarts. In de oorlog bracht deze verzetsvrouw Joodse kinderen naar onderduikadressen. Dirk Uipko Stikker was haar oom. Naar hem is in Winschoten de D.U. Stikkerlaan genoemd.


Ook over het werk van Iet is in 2018 een boek verschenen. Het is geschreven door Jan J.M. van Dijk. Ik heb het boek direct besteld. 


De laatste foto die is gemaakt van Hannie Schaft voor ze op 17 april 1945 in de duinen bij Overveen werd geëxecuteerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten