dinsdag 29 augustus 2023

Rondje Veendam 2

Op 14 januari 2018 liep ik Rondje Veendam 1. Vandaag heb ik met mijn loopmaatje een 12.4 km lange wandeling gemaakt door de Parkstad. Die namen claimen ze natuurlijk onterecht. Het grootste dorp van de provincie Groningen heeft helemaal geen stadsrechten. Tijdens de wandeling hebben we ook een bezoek gebracht aan het Veenkoloniaal museum. Daarvan is een afzonderlijke blog gemaakt.


We zijn onze wandeling begonnen met een bezoek aan de kinderboerderij.


Bij de volkstuintjes kwamen we een reuzenpompoen tegen.


Vervolgens ging de wandeling langs Aquapark Veendam.


Visvijver Ons Genoegen.


Het mannetje bewaakt het terrein van The Blokes, de Honk- en softbalvereniging van Veendam en Omstreken.


Hoe veelzijdige ik beweeg ?
Veendam heeft best een leuk sportcomplex voor de breedtesport.
Neem van mij de volgende wijsheid maar aan:
"Zonder breedtesport geen topsport"


Op het complex stonden nog meer social sofa's


Het Leer- en Sportpark van Winkler Prins is 9 mei 2023 officieel geopend.


Voor Burgemeester de Hoopstraat 16 liggen struikelstenen voor de familie Sanders. Ze werden alle vier op 21 mei 1943 omgebracht in Sobibor. Isador Sanders was getrouwd met Naatje Brommet. Ze hadden twee dochters Erna en Halma.


Siƫsta


Op de hoek Van Berensteijnstraat-Museumplein is een grote bouwput.


Vijf jaar geleden is het plein opnieuw ingericht. Er is een fontein geplaatst met bedriegertjes. Hopelijk gaat de aanleg van nieuwe zaken niet ten koste van der onderhoud van bestaande zaken. Vijf jaar geleden zag de historische Ubbo Wilkensfontein er bijvoorbeeld nog keurig uit. Nu is het een rommelpot.


De Algemene begraafplaats naast de kerk. Op deze begraafplaats worden een aantal graven onderhouden door de diaconie. Bijvoorbeeld het graf van Berend Jans Jonker. Berend heeft zijn overleden vrouw Jantje Abrahams Hazewinkel aan boord van een schip bewaard in alcohol om haar later te kunnen begraven in Veendam. Berend zelf is waarschijnlijk rond 23 augustus 1871 verdwenen in de golven. Hij heeft ter nagedachtenis een steen maar ligt daar dus niet. Vandaar de tekst "waarschijnlijk overleden" en "Het mogt hem niet gelukken, Aan zijn Ega's zij te rusten". 
Op het graf van Jantje staat:

Hier rust, o wandelaar,
mijn teer beminde vrouw;
Zij, die mij heeft verzeld,
met liefde, deugd en trouw;
Op 't zeemans moeilijk pad
der woeste zoute baren;
Daar is haar ziel verhuisd
en van mij heen gevaren.
Haar lijk bragt ik naar hier,
naar dezen doodenakker.
God, hoop ik maakt mij eens
van hare zijde wakker !

Het graf rechts is bijzonder door een glazenkoepel met daarin bloemen. In het graf ligt Barta Berendina Walland, de vrouw van logementhouder Jan Doewes.


Het hoofdgebouw van de Avebe in Veendam. Het kunstwerk voor het gebouw is gemaakt door Siebe Hansma.


Terug in Borgerswold lopen we langs "Jonkers Badde". Het is een ophaalbrug. Daarom was "Jonkers Klabbe" beter geweest.


"Lisa" doet een wedstrijdje tegen haar haflinger.


Klik hier voor details van de 12.4 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten