woensdag 23 augustus 2023

Stellingenpad Wolvega - Noordwolde

Vandaag heb ik de etappe Wolvega - Noordwolde van het Stellingenpad gelopen. Daarmee heb ik - na 287 kilometers - alle etappes gelopen en mag ik weer op zoek naar een nieuwe uitdaging.


In de verte komt treinstel 4031 al aan. Dit treinstel is onderweg van Leeuwarden naar Zwolle. Een minuut later is hij alweer voorbij en natuurlijk even wachten tot het rode licht gedoofd is.


Over het spoor liep je direct het natuurgebied van It Fryske Gea binnen.

Het jonge ringslangetje is nog maar net geboren en nu al door oma in haar scootmobiel overreden šŸ˜„


Tijdens de herinrichting van de Catspoolder stuitte men op een zwerfkei van 17.100 kilo. Deze kei is tijdens de voorlaatste ijstijd vanuit Scandinaviƫ naar deze plek gevoerd. Deze kei is gneisgraniet en is 1400 miljoen jaar oud.


Aan de overzijde van de Lende/Linde staan nog restanten van een Amerikaanse windmotor.


Een monumentje voor Rinny Siemonsma, de schilder die het leven verhief tot kunst !.


Een boomhommel in de bloem van een winde.


Genieten op het water.


Hier mogen ze wel een keertje maaien.


De wandeling liep achter mijn camperplaats langs.


Een slot vol krabbenscheer.


Een groot deel van de route gaat over het betonnen fietspad.


Nabij De Hoeve ging de route langs een houtwal.


Het kerkje van De Hoeve uit 1922 met de daarnaast gelegen begraafplaats. Het kerkje is sinds 2005 niet meer gebuikt voor erediensten. Het gebouw werd daarna gebruikt als atelier. Het graf van Anna Johanna Camille Rouff (1881-1957) valt op door de balletdanseres.


De Hoeve was in 2018 het Cultureel Hoofddorp van FryslĆ¢n.


In Noordwolde reed deze mooie Cadillac Fleetwood Eldorado Convertible uit 1965 aan mij voorbij.


"Kruuspunt Keunstwurk" in Noordwolde. 


Ik heb het Stellingenpad afgesloten met een "Twaalf uurtje" bij lunchroom Tramhalteplein.


Klik hier voor details van de 13.8 km lange wandeling.


Na afloop ben ik nog even langs kasteel Olt Stoutenburgth gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten