dinsdag 20 oktober 2015

Herfstvakantie dag 4 - op de top

Vanochtend ging ik met het openbaar vervoer naar Friedrichshagen voor een tweede wandeling uit het boek Auf Försters Wegen.


Vanuit het station ben ik via de oudste straat van Friedrichshagen, de  Bölschestrasse,  richting Spreetunnel gelopen. Onderweg kwam ik langs het standbeeld van Frederik II van Pruisen. Friedrich gaf opdracht om het koloniedorp Friedrichshagen te bouwen. In de straat zag ik een stolpersteine voor Antonie Harmann die werd gedeporteerd naar Theresienstadt en daar op 7 augustus 1942 om het leven kwam.


De Christophoruskirche werd tussen 1901 en 1903 gebouwd.


Nadat ik door de Spreetunnel was gewandeld zag ik aan de overzijde van de Spree de Bürgerbräu. Deze bierbrouwerij werd in 2010 gesloten.


Als souvenir hadden ze vroeger zelfs een kabouter met een kratje Berliner Bürgerbräu bier.


Langs de oever van het grootste Berlijnse meer, Der Müggelsee, liep ik naar de Müggelsberg.


De toegang naar Müggelsberg


Eén boom kan miljoenen lucifersstokje opleveren, maar één lucifer is genoeg om miljoenen bomen te vernietigen. Wees dus voorzichtig met vuur.


Aan de voet van de Müggelberg ligt de Teufelssee. Een hoogveenmeertje. Rondom de Teufelssee is een natuurleerpad.


Op de steile gedeelten is een trap aangebracht.


Boven op "Dem Kleiner Müggelberg" staat de ruim 29 meter hoge Müggelturm. Matthias Gross, de vriend van schaatsster Claudia Pechstein, is sinds kort eigenaar van het vervallen complex. Hij is het complex aan het moderniseren. Er komt ondermeer een Duits-Italiaans restaurant, een zonneterras met zwembad en enkele feestzalen. Klik hier voor revitaliseringsplan.


Vanaf de toren heb je zicht op de Müggelsee en de Langer See.


"Der Grosse Müggelberg" is het hoogste natuurlijke punt van Berlijn. Op het hoogste punt staat een kruis.


Klik hier voor details van de wandeling.


Na de wandeling ben ik in Müggelhaim op de bus gestapt naar Köpenick. Vooral bekend om de Hauptmann von Köpenick. Vanuit Köpenick ging ik vervolgens met de S-bahn naar station Ostkreuz,


Vanaf station Ostkreuz ben ik weer richting binnenstad gelopen. Vanaf de Frankfurter Allee heb je zicht op de Frankfurter Tor (de twee hoge torens). Voorbij de torens gaat de straat over in de Karl-Marx-Allee.


Deze straat is genoemd naar een Duitse dichter Simon Dach. In de avonduren is het druk in de bars en restaurants. In 2000 was ik hier voor het eerst met Karina Weiss, een voormalig atleet uit Berlijn. Toen kwamen hier nog geen toeristen. Het terras zat vol met studenten.


Berlijn krijgt er weer een kunstwerk bij.


De Red Bull Disco Event Car is een Landrover 110 met een opgebouwde Volvo Sugga carroserie,


Het alternatieve Berlijnse leven.


Helaas was de kraam met DDR - Softeis gesloten.


O2 world is omgedoopt tot Mercedes-Benz Arena. Vanavond moet Basketbalteam Alba Berlin zijn eerste Eurocup wedstrijd van het seizoen spelen. Ze spelen in de Arena tegen de Italiaanse Reggio Emilia.


De 1300 meter lange East Side Gallery wordt momenteel schoongemaakt en geconserveerd. De beschilderingen hebben een beschermlaag en blijven. Gaten in het beton worden gedicht en de graffiti wordt verwijderd  De kosten worden geraamd op 230.000 euro

Klik hier voor meer blogs van mij over Berlijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten