donderdag 4 januari 2024

Hünenweg Borger - Gieten


De nieuwe uitdaging waarover ik in mijn blog van 24 december 2023 schreef is een feit. Ik loop het traject Osnabrück - Groningen niet in opeenvolgende etappes maar loop de etappes in de volgorde die mij past. Vandaag was het zover. Mijn 1e Hünenweg-etappe ging van Borger naar Gieten.


Vanochtend ben ik met de auto naar Gieten gereden. Daar ben ik op lijn 59 naar Borger gestapt. Vanaf bushalte Bargakkers ben ik naar hunebed D27 - het begin van de etappe - gelopen. Hunebed D27 is de grootste hunebed van Nederland.


Toen ik 24 december 2023 het Hunebedcentrum in Borger bezocht heb ik in verband met hevige regenbuien het bijbehorende Oerpark niet bezocht. Reden om vandaag wel door het park te lopen. Vroeger waren hunebedden afgedekt met plaggen en aarde zoals deze replica laat zien.


Een prachtige driekleur.


Deze jongeman probeert met een vuurboog een vuurtje te maken.


Ook heb ik nog een kijkje genomen in het naastgelegen Expo Hondsrug UNESCO Global Geopark.


De Zuideresch is een es op de Hondsrug nabij Bronneger. Deze hooggelegen akker op de al hoger gelegen Hondsrug heeft een hoogte van 24 meter boven NAP. Deze etappe valt deels samen met het Drenthepad. Langs de route staan allemaal nieuwe bankjes.


Een stukje natuurreservaat van Het Drentse Landschap bij Bronneger.


De hunebedden D21 en D22. D21 is vermoedelijk de oudste hunebed van Nederland.


De hunebedden D23, D24 en D25.


Welke idioot is hier met een voertuig een 4000 jaar oude grafheuvel opgereden😡


Een bijzondere boom.


Deze boerderij uit 1927 is ontworpen door architect Meijer in een bouwstijl die is verwant aan de Amsterdamse school.


Een prachtig veulen.




Deze week heeft storm Henk ook de nodige schade toegebracht aan de bomen op het Drouwenerzand.


Langs de heide op het Drouwenerzand.


Hier wordt een gebied nabij Gasselte weer aantrekkelijk gemaakt voor de zandhagedis.


Iesvereniging Nooit Daacht is klaar voor de komende winterdagen.


Het standbeeld van koopvrouw Wemeltje Kruit aan de Kerkstraat in Gasselte is gemaakt door Bert Kiewiet.


Het Witte kerkje van Gasselte uit de 13e eeuw. Rechts het graf van arbeider Johannes Klaassens, echtgenoot van Trientje Sloots. In het onderste gedeelte van de zerk staat:

Rust zacht in 
aardrijks stille 
schoot uw stof 
geliefde echtgenoot
en zeer geliefde vader,
uw naam en wezen blijft mij bij
totdat ik rust al
aan uw zij dat
wij dan saam voor 
Jezus leven
moog God dat in
genade geven


Ik heb een hoefijzer gevonden. 

Ik heb het over mijn linkerschouder geworpen, nadat ik een wens heb uitgesproken en ben daarna zonder om te kijken doorgelopen.



De historische spoorbrug Ravijnzicht is gebouwd rond 1905 voor de spoorlijn Assen-Stadskanaal.
Langs de voormalige spoorlijn ligt een stukje Stockholmgraniet en een stukje Aland-rapakivi. Dit ligt er in het kader van De Hondsrug UNESCO Global Geopark. De stenen langs de route zijn in de voorlaatste ijstijd door gletsjerijs uit Scandinavië naar ons land vervoerd.


Een "Sinkhole" nabij Gieten.


Bij het vallen van de avond kwam ik Gieten binnenlopen. Het was al aardig donker om foto's te maken. Het Hippiepaar aan de Oude Groningerweg in Gieten is gemaakt door Jan Dekkers.


Vijftig jaar geleden kwam ik met buurjongen Bert Hartsuiker voor het eerst in de Ponybar.


Het oorlogsmonument in Gieten is ontworpen door A.J. Lampe.


Korenmolen Hazewind is oorspronkelijk gebouwd in 1833 en in 1949 herbouwd.


Het standbeeld van de Dorpssmid is gemaakt door Lammert Jan (Bert) Kiewiet.


Zelfs op de hoger gelegen Hondsrug was er sprake van wateroverlast. Het was regelmatig zoeken naar een alternatief.


Klik hier voor details van de 20.1 km lange wandeling met 101.5 hoogtemeters over de Hondsrug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten