maandag 18 juli 2022

Rondje Weende

Vandaag heb ik vanuit Vlagtwedde een rondje over Weende gewandeld.


Daar heeft iemand een holletje gebouwd. Zo te zien te groot voor een muis.


Libel zoekt warm plekje


In deze sluis is een antenne gemonteerd. Een aantal vissen zijn voorzien van een klein zendertje. Op deze wijze wordt onderzocht of de vissen - na de hermeandering - hun weg in de Ruiten Aa kunnen vinden.


Vistrap


Bij de brug zat veel pijlkruid in het water.


Dit is blauwe lupine


Het wordt gebruikt voor krachtvoer. Verderop staat witte lupine. Dat gaat naar "Lekkere Lupine" voor menselijke consumptie.


Op de Doeneesch was een jonge Fransman (die Engels sprak) bijen aan het tellen voor wetenschappelijk onderzoek. Toen ik hem een filmpje liet zien van een nest met aardhommels vertelde hij mij dat dat in het Engels "Bumblebee" zijn. Weer iets geleerd vandaag 😉


Charolais koeien zijn net als die jongeman Frans.


Prachtige akkerranden.


Gert Hesse heeft speciaal voor mij een verhoging gemaakt om de koeien beter te kunnen vastleggen. Deze verhoging was heel stabiel en weegt ruim 4000 kg.

Ik heb nog gezocht naar de "Hillige Stoule". Ik heb de plaatselijke landbouwer nog even gevraagd. "Dat gat in het land bedoel je ? Dat ligt midden in die braakakker". Ook het gedenkteken met informatie over de plek heb ik in al die jaren niet gezien. Jammer.


Hier is de hermeandering goed zichtbaar.


De Ruiten Aa bij Weende.


Pavia


De rietvoorns lieten zich steeds aan de oppervlakte zien.

Klik hier voor details van de ruim 11 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten