zaterdag 2 juli 2022

Maarten van Rossumpad Ommerschans - Halfweg

Vandaag ben ik met de auto naar Halfweg (nabij De Wijk) gereden en van daaruit met de fiets naar de Ommerschans. Daar begon ik de etappe Ommerschans - Halfweg van het Maarten van Rossumpad.


Villa Erica werd in 1908 gebouwd als directeurswoning voor Rijksopvoedingsgesticht Veldzicht te Avereest. Het is ontworpen door architect Willem Cornelis Metzelaar.


De wandeling begint met één van mijn grootste ergernissen. Iets aanleggen maar niet onderhouden.
 

De Oude Boskerk bij de Ommerschans doet nu dienst als Thomashuis.


De Tuin-bieb


De Bosvijver bij Balkbrug.


Via het Heuveltjesbosch kwam ik in de Haardennen terecht.


Stuifzand


Dit deel van de wandeling ging door het Reestdal.


De terreinbeherende organisatie is hier Landschap Overijssel.


Een oude Peugeot J7 uit 1974 als camper.


Vandaag was weer voor een T-shirt.


Ook de kleine dingen in de natuur ontgingen mij niet.


De Blonde d'Aquitaines van "Uut 't Veld".


Via de velden ben ik aangekomen in Boswachterij Staphorst.


Daar liggen weer heel wat planken in wording.


Over een maand zal de heide gaan bloeien.


Na 15 km werd het pad bijna onbegaanbaar. Opschot moet worden verwijderd en snoeien is ook bittere noodzaak.


Heel opvallend was dat behalve deze dame op de fiets alle dames die ik vandaag in Staphorster klederdracht zag de stoep aan het vegen waren.


De Zwarte Venen is een voormalig turfwinningsgebied.


Hier is de bovenlaag afgegraven om de grond te verschralen ten behoeve van een voedselarme vegetatie.


Staatsbosbeheer is  bezig met natuurinrichting in 't Schot in Boswachterij Staphorst ter compensatie van de Hanzelijn.


Op een bord langs de weg staat informatie over het gevecht bij Halfweg.


Boven op Het vergulde Ros een ooievaar met jong.


Ooit stond hier in Halfweg een Tolhuisje.

Klik hier voor details van de 18.3 km lange wandeling.


De Zwarte Cross is van 14-17 juli. Het onderkomen is al in gereedheid gebracht.


Mijn onderkomen bij ondergaande zon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten