donderdag 25 juli 2019

Überlingen


Vandaag heb ik op 15 km afstand van de vorige locatie (waar ik maximaal 3 dagen mocht verblijven) een nieuwe camperplaats gevonden. Het is in Überlingen gelegen naast een hele mooie supermarkt aan de rand van het dorp. Je koop in het witte hokje rechts gewoon een dagkaart voor 13 euro en dan mag je hier 24 uur staan. Dit is inclusief het vervoer met de bus naar het centrum. Dat heb ik meteen na aankomst dan ook maar gedaan.


In het centrum kom ik een oranje Poolse VW Kever tegen met een zéér opmerkelijk kenteken.


De bomen van karakteristieke bomen werden door middel van speciale waterzakken beschermd tegen de droogte/warmte.


Bron de Bodenseereiter is gemaakt door Peter Link.


Het leven en werk van Salvador Dali is hier nog tot 6 oktober te bewonderen.


Ik heb hier voor een uur een motorbootje gehuurd voor een tochtje over de Bodensee.


De Skyline van Überlingen vanaf het meer.


Rondvaartboot MS Grossherzog Ludwig.


In een kerk was het natuurlijk veel koeler dan buiten. Dus bracht ik eerst een bezoek aan de Franziskanerkirche.


Fresco 1


Fresco 2


De kansel


De schijnkoepel


Fresco 3


De kas(t) van de orgel, gebouwd door Johann Georg Aichgasser dateert uit 1755 en het binnenwerk werd in 1958 gebouwd door Xaver Mönch.


Een vitrine met een processie.


Een lege biechtstoel.


Reclamestrandstoel voor de Landesgartenschau 2020


Een project van Greenwheels ?


Op dit plein groeien de gieters aan de bomen.


Vervolgens zocht ik verkoeling in de St. Nikolaus Münster. Daar kwam ik een wandbord tegen waarop staat vermeld dat hier een vrouw van adel ligt begraven.


Het noordelijke zijschip van de kerk.


Het middenschip richting altaar.


De kansel


Glas in lood 1


Glas in lood 2


Het middenschip richting hoofdorgel


Het hoofdorgel is de Nikolausorgel


In de kerk is nog een 2e orgel het Marienorgel


Zou de pastoor een illegale stokerij hebben ?


Waterbron Jongen met valk.


Verliefd stelletje.


De haven.


De waterpolitie.


Even mijn dagelijkse gym-oefeningen doen.


Überlingen is al zo'n 1250 jaar oud en was vroeger helemaal omgeven met een stadsmuur. In deze muur zaten een aantal poorten, waaronder deze Franziskanertor.


Een hand bij het Städtisches museum.


Vakwerkhuizen


Mooie muurschilderingen.


Beeld aan het pand van Landschapsarchitect Helmut Hornstein.


De Hänselebrunnen.


De Aufkircher Tor


Gestern ist nirgendwo


Een wouw boven de camper.


Achter op deze Duitse camper staat een afbeelding van de Prinzipalmarkt in Münster. Toen ik dit zag kwamen bij mij de beelden weer naar boven van de wielerkoers Groningen - Münster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten