maandag 28 juli 2014

Vakantie deel 10 - handig


Gisteren van Berlin-Gatow weer naar huis gereden, de was gedraaid en vervolgens gisteravond naar camping aan het Twentepad in Mander gereden. Deze camping wordt gerund door Annet Boerrigter en haar broer André.


Het was echt kamperen bij de boer.


Om de kampeerders het gevoel van kamperen bij de boer te geven stonden op het terrein oude landbouwmachines, waaronder een oude Fordson Dexta met Ipsam giertank en Ferguson TE20 met Kemper Ladomat Ideal opraapwagen.


Vanmiddag even op de fiets de omgeving verkend. Tussen Mander en Vasse waren ze al druk aan het aardappelen rooien. Deze aardappelen gaan naar saladefabriek Abee in Oosterwolde.


De parel van Twente


De stille genieter is een kunstwerk van Heidi Wesselink-Vleerbos.


Ik deed boodschappen in Vasse, net als deze jongens op de fiets. Ze kwamen met een hele grote volle doos de winkel uit. Ik dacht dat lukt nooit en pakte mijn camera alvast. Het ene jongetje ontdeed zich van zijn broekriem, maakte twee gaten in de doos en deed de broekriem door deze gaten en bond het zo vast aan de fiets. Hoe is is afgelopen weet ik niet. Gelukkig had ik twee fietstassen.


De HH Joseph en Pancratius kerk in Vasse is gebouwd in 1860. Op 2 juni 1862 werd het fundament ingezegend. Met het bereiken van het hoogste punt, de haan op 68 meter hoogte op de torenspits staat, is destijds het kerkbestuur getrakteerd op 2 hammen, een halve ton bier en brood met boter.


Sinds 1881 is Tante Sien een begrip in Twente en omstreken. De oorspronkelijke boerentapperij is uitgegroeid tot een gezellig familiehotel voor jong en oud.


Ik had voor mijn verkenningstochtje de camera voor de zekerheid maar even meegenomen. Helaas met een 24-70 mm lens. Op het moment dat ik met de ATB over een zandweg reed zag ik wat vliegen. Vlug knippen. Het leken wel zeldzaam wordende patrijzen. Na uitvergroting (had immers alleen maar een kleine lens) zag ik dat het inderdaad een koppel patrijzen met 9 jonkies waren.


Op de camping was ook veel gevogelte. Naast kippen zaten er kerkuilen met jongen, buizerd en torenvalkjes.


Een van de campinggasten had twee belgen meegenomen naar de camping.

1 opmerking: