vrijdag 4 oktober 2013

Ferry Mingelen - de misverstanden


Vanavond heb ik een lezing bezocht die werd georganiseerd door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, afdeling Bellingwolde. Spreker was politiek verslaggever Ferry Mingelen. In 2011 schreef Ferry het boek "Graven rond het Binnenhof".

Ferry dacht dat hij was uitgenodigd om het boek te promoten (misverstand 1). Vervolgens dacht hij dat bestuurslid Stoffer Waalkens oud 2e kamerlid Harm Evert Waalkens was (misverstand 2). Daarna vertelde de 65 jarige verslaggever over zijn loopbaan.

Over het begin van zijn TV-carrière: "Van politiek en journalistiek had ik verstand maar van presenteren niet. Ik werd toen 50 ste bij de verkiezing van politiek verslaggever van het jaar en kreeg als commentaar dat ik zelfs niet eens in staat was om een modeshow van Zeeman te presenteren".

Met deze opmerking en de twee behendig (geregisseerde) misverstanden brak hij het ijs en bespeelde op humoristische wijze de volle zaal met anekdotes, waaronder zijn belevenissen met de "Haagse Bunkerboys".

In het najaar van 2001 rommelde het in het CDA. Ruzie tussen fractievoorzitter Jaap de Hoop Scheffer en partijvoorzitter Marnix van Rij hadden tot gevolg dat De Hoop Scheffer zich terugtrok als kandidaat-lijsttrekker. Zo uit het niets werd kamerlid Jan Peter Balkenende naar voren geschoven. Hij vroeg Ferry of hij dat wel zou kunnen. Ferry: "Ik heb hem toen een negatief advies gegeven om dat hij naar mijn mening te weinig charisma had. Toch hebben we 4 kabinetten Balkenende gehad."

Na de pauze beantwoordde hij vragen uit de zaal. Een topavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten