donderdag 27 juli 2023

Noordwijk

 

Vandaag zou een regenachtige dag worden. Reden om in plaats van een etappe van het Marskramerpad te wandelen maar eens het plaatsje Noordwijk te bezoek. Onderweg naar het centrum kwam ik langs Code Rosé. Ik heb geen gegil gehoord !


Ik begon mijn bezoek met een strandwandeling.


Vrijwel niemand op het strand en dat hartje zomer !


Grand Hotel Huis ter Duin is gericht op welgestelde toeristen.


Voor het hotel staat een hand als kunstwerk.


Restaurant Copper


Het Palace Hotel werd in 1912 gebouw naar ontwerp van Jacobus Johannes Brandes.


Dat is Iets Anders.


Montana's Gifts & Interior. Is de winkel van Montana Meiland, de nog meest gewone van de familie.


De winkel van Nelleke Meiland. Zij is de zus van Martien. De twee leven echter in onmin met elkaar.


"Ontdek kunst, meubels, verlichting en accessoires in een voormalig kerkgebouw aan zee" aldus de website van Klooster Noordwijk.


Het standbeeld van koningin Wilhelmina is gemaakt door Kees Verkade. Het beeld is onthuld door de Erik Hazelhoff Roelfzema.


De Algemene begraafplaats Noordwijk is aangelegd in 1829 en heeft diverse terrassen..


Het graf van de in Hoogeveen geboren Leopold Graaf van Limburg Stirum (lid van het driemanschap)


De graven van dichter/schrijver Albert Verwey, biermagnaat Alfred Henry Heineken en schrijver Jan Kloos (1860-1938)

Verder heb ik in Noordwijk een drietal musea bezocht waarvan ik een afzonderlijke blog heb gemaakt.

Klik hier voor Museum Oud Noordwijk.

Klik hier voor Museum Englandvaarders.

Klik hier voor Space Expo.


Op de terugweg naar de camperplaats heb ik bij Pannenkoeken boerderij Leiderdorp een pannenkoek genuttigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten