vrijdag 20 januari 2023

Rondje Leer-Loga 2

Op 9 januari 2023 heb ik Rondje Leer-Loga 1 gelopen. Vandaag heb ik vrijwel dezelfde route - maar dan in tegenovergestelde richting - gelopen. Om zoveel mogelijk doublures in foto's te voorkomen verwijs ik naar bovenstaande link.


Toen ik de auto was uitgestapt zag ik hoog in de linkerboom een eekhoorn. Ik had geen fotocamera bij mij. Er zat niets anders op dan een foto te maken met de Iphone.


De "Evangelische reformierte Kirche" van Loga is gebouwd in de 13e eeuw. In 2017 kreeg de toren van de kerk een nieuwe klok. De oude klok staat nu naast de kerk. Om de nieuwe klok te plaatsen moest een deel van de muur worden opengebroken. Klik hier voor een video van de plaatsing van de nieuwe klok.


Deze oude graven voor de kerk dateren uit respectievelijk 1856, 1870 en 1875.


Links de achterzijde van Schloss Evenburg in Leer-Loga. Het werd gebouwd tussen 1642-1650 door de Nederlandse kolonel Baron Erhard von Ehrentreuter van Hofrieth. Hij was commandant van het Nederlandse garnizoen in Emden. Rechts het wapen van Carl Georg von Wedel. Hij liet het slot tussen 1861-1862 verbouwen.


Particuliere tuinkunst langs de Leda.


Een "Schloss-Ei" of  "Kartoffeln ab Feld" van de Meierhof.


De vorige keer vertrok de wereldberoemde Freydis voor een vaartocht. Nu lag het legendarische schip aan wal in de haven van Leer.


Bünting thee is al meer dan 200 jaar een begrip in Ostfriesland. In het Coloniale-Haus kan je genieten van een kopje thee of een geschenk kopen. Naast het Coloniale-Haus ligt het Bünting Teemuseum.


In de etalage van een prullaria zag ik een mooi bordje voor in de camper.


Bij de vorige wandeling en de wandeling in Emden heb ik al het nodige verteld over Wilhelmine Siefkes. Vandaag kwam ik haar geboortehuis tegen in de Rathausstrasse. Tegenover de woning is de Wilhelminengang.


Deze gietijzeren brievenbus is ruim 100 jaar oud.
 

Het "Rathaus" van Leer is ontworpen door Karl Henrici en is opgeleverd in 1894
.

Op de hoek tegenover het Rathaus staat een statig "afgerond"pand.


"Die Alte Waage" werd in 1714 in de Nederlandse barokstijl gebouwd.


Bij de "Ostfriesischen Teestube am Hafen" heb ik een kannetje thee gedronken met een worteltaart.


Voor ik mijn thee mocht opdrinken moest ik eerst de instructiekaart lezen. 
ROEREN STRENG VERBODEN !


Een monument voor 1,5 miljoen Armeniërs die in 1915 door het Ottomaanse rijk zijn vermoord.


Eerdmanntje


Rotondekunst in de vorm van een 10 meter hoog zeil. Het is gemaakt door Peter Kärst.


Een gepimpte Opel Astra.


In dit oude pakhuis zit tegenwoordig een makelaar.


Een monument voor Liesel Aussen uit Leer. Haar vader Alfred had de Nederlandse nationaliteit. In 1938 vluchtte het gezin naar Winschoten. Liesel werd 7 jaar en stierf in Sobibor. Over Liesel is een door geschiedenisstudente Rixt Zuidema een documentaire gemaakt.


De officiersmess langs de B70


Klik hier voor details van de 9.6 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten