zondag 22 januari 2023

Muur van Emmen


Vandaag heb ik vanaf de Muur van Emmen een rondwandeling van 12.3 km gemaakt. 
Op een oude vuilnisbelt is een wielercircuit en een recreatiegebied aangelegd. Op 14 mei 2023 wordt op de Muur een hardloopevenement gehouden. Het lijkt heel wat 4805 cm boven NAP. Maar het esdorp Emmen ligt zelf al 20 boven NAP. Dus blijft er een bultje van 28 meter over.


Vanaf de Muur zie je Duitsland liggen.


Op de muur werd volop getraind.


Ondanks de kou zag ik toch nog enkel beessie bij de bijenkasten.


De route ging langs de vogelhutten van Henk Jan Klein Tiessink.


Wat een nieuwsgierig beestje.


Na dat ik de ringweg was overgestoken kwam ik in de Emmerdennen.


Staatsbosbeheer laat je met ogen dicht naar tuinvogels luisteren.


Natuurlijk werd er wel een oogje in het zeil gehouden.

De wandeling ging achter/naast het Scheperziekenhuis langs.


Het eerste gedeelte ging over een mooi verhard fietspad.


Hunebed D45 is de op 2 na grootste hunebed van Nederland. De vraag is of het klopt dat Lodewijk Napoleon Bonaparte met zijn paard boven op de steen heeft gestaan in 1809.


Bij een "Rondje Knoal" denken de meeste mensen in mijn omgeving aan Stadskanaal. Maar deze 32 km lange fietsroute is ook de moeite waard.


Bijzonder- twee geknakte bomen zo mooi over elkaar heen gevallen.


Halverwege werden de paden smaller. De hulstbladeren met bessen hebben de kerst overleefd.


De meest zuidelijke hoogte van de Hondsrug is het Haanjeduin.


Het Haantjebakmeer


Dit vind ik asociaal. 
Vuurwerk afsteken en (na drie weken) niet opruimen.




Op deze plek werd in 1948 een noodkerk gebouwd. Het werd in de volksmond de "kartonnen kerk" genoemd.


De Emmerschans - een redoute - werd eind 18e eeuw aangelegd.


Het gebied achter de schans is een natuurreservaat.


Klik hier voor details van de 12.3 km lange wandeling met 84 hoogtemeters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten