zaterdag 14 januari 2023

Dieverdoatie


Vanmorgen was ik te gast bij Dieverdoatie. Het programma van Radio Westerwolde voor de streek, taal, kunst en cultuur. Het programma is in de streektaal. Hieronder een verslag van de uitzending. In het rood staan de muzieknummers.

foto Meijco - tijdens Grunneger Joarmaart 2012

Het programma werd gepresenteerd door Wietze de Roo. Hij is bij veel mensen beter bekend als Wietze Westerwolde. De techniek was in handen van een Gert Wubs. Hij woonde zo'n 50 jaar geleden tegenover mij.

Voor het programma is het vrij gebruikelijk dat er Groningse muziek wordt gedraaid. Ik heb vooraf een verzoeklijstje opgesteld met enigszins afwijkende streektaal muziek. Gewoon omdat ik die waardevol vind om een te laten horen.

Als man van Westerwolde vond ik de titel "Hier kom ik weg" van Daniël Lohues wel leuk als opening.

Na het liedje moest ik met de billen bloot. Wietze had als voorwerk mijn blogs natuurlijk gelezen en stelde natuurlijk kritische vragen 😉


In sneltreinvaart gingen we door mijn jeugd in Onstwedde en kwamen we terecht bij mijn diensttijd bij de Koninklijke Luchtmacht op de vliegbasis Leeuwarden. Daar kwam ik ook in aanraking met parasailing. In de weekenden ging ik altijd naar mijn ouders in Onstwedde. 


Ik kwam er achter dat er ook een parasailingclub op het vliegveldje van Tom van der Meulen in Oostwold zat en sloot maar daar bij aan. De leden waren bijna allemaal werkzaam bij de politie. Een aantal bij de rijkspolitie en het grootste deel bij de gemeentepolitie Vlagtwedde. 

In 1978 kwam een einde aan mijn diensttijd en moest ik op zoek naar een nieuwe baan. "Waarom solliciteer je niet bij ons" kreeg ik van de Vlagtwedder te horen. Ja waarom ook niet. Op 1 april 1978 ging ik naar opleidingsschool De Cloese in Lochem.

In 1985 werd ik hoofdbestuurder van de vakbond, volgde in die tijd een rechtenstudie en werkte als verslaggever voor het Radio Noordprogramma Sloaperstil van Siemon Reker. Een van de andere medewerkers aan het programma was Ede Staal. 

In 1990 had ik gesolliciteerd als bestuurder bij de Vervoersbond. Toen mijn sollicitatie de deur al uit was werd ik verzocht te solliciteren bij het Regionaal Milieu Bureau Groningen op de functie van juridisch beleidsmedewerker en tevens zat de zorg voor milieuopleidingen in het pakket. Toen ik aan dit verzoek gehoor gaf kreeg ik een uitnodiging van de Vervoersbond. Ik heb toen een gesprek gehad met Ruud Vreeman. Ik werd aangenomen maar niet voor de locatie Haren (daar ging het mij primair om) maar voor een functie in Deventer of Rotterdam. Ik heb een week bedenktijd gevraagd. Ondertussen had ik ook het gesprek in Groningen. Zij hadden mij gevraagd te solliciteren. Dus gaf ik aan dat ik inmiddels ook was aangenomen door de Vervoersbond. Ze wilden mij graag in Groningen en deden toen een zéér goed loonbod. Hierop heb ik de Vervoersbond afgezegd.

Als 2e streektaalnummer koos ik voor "An de kant" van Karsu. Deze mooie vrouw is van Turkse komaf en kan een geweldige show in de streektaal neerzetten. Klik hier maar eens.


Enige tijd later werd ik door Bernard Welten aangesteld als chef van het Regionaal MilieuTeam (RMT). Naast deze taak gaf ik ook milieuopleidingen zowel intern als extern. Eén van de cursisten was iemand van de Koninklijke  Marechaussee uit Sellingen. Zijn naam Wietze de Roo. 

In 2011 werd ik voor 5 jaar uitgeleend aan de opleidingsschool in Drachten om het milieuonderwijs weer op poten te zetten. Na die 5 jaar had ik de leeftijd dat ik kon volstaan met 3 dagen werken en dat deed ik als milieujurist.

Het 3e nummer was Roeten Oa Knoal van Alex Vissering (met Prov brassband). Dit vind ik één van zijn mooiste liedjes. Het zong dit ook met Jeduthun. Klik hier voor de videoclip.

foto nationaal archief Rob Bogaert

In 1977 werden de zoutkoepels onder Onstwedde aangewezen als mogelijke opslaglocatie voor radioactief afval. Hierdoor werd ik politiek bewust en volg tot op de dag de politiek in Westerwolde.


Tijdens mijn historische natuurwandelingen vertel ik de toehoorders vaak over de politieke onwil van toen (1970) om sanitaire voorzieningen te regelen op het woonwagenkamp aan de Rijsdam. Het gevolg was het ledige van een strontton in de hal van het gemeentehuis over de schoenen van de toch al niet geliefde burgemeester Gauke Loopstra (ja ... die van het Plan Kikkert).

Het 4e nummer was "Droemvlucht" Rowwen Hèze en Nynke Laverman. Het is toch geweldig hoe een streektaal (Limburg) en onze 2e landstaal (Frysk) samengaan in één nummer.

Heel kort hebben we nog gesproken over mijn werkzaamheden voor de radio Noord programma's Sloaperstil, Regiotoal en Noorderrondritten. Het uur was zo om.  Een tweede uitzending ligt in het verschiet. 

Dan gaan we verder in op de werkzaamheden voor Radio Noord, loop van Polen naar Vlagtwedde tijdens de Week der Besten, de Grunneger Schrieversverainen, Roege Wilt, Sport- en natuurfotografie, historische natuurwandelingen en Berlijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten