woensdag 29 juni 2022

Rondje Nieuwleusen

 

Ik loop momenteel 3 LAW routes. Namelijk het Marskramerpad, het Trekvogelpad en het Maarten van Rossumpad. Voor een aantal etappes van het laatstgenoemde pad nam ik mijn intrek op Camperplaats Allee nabij Nieuwleusen.


Iedere plek is zeer ruim. 


Op de camperplaats is een kleurrijke afwasplaats en er was zelfs een bad voor honden.


Op de camperplaats is ook een strandje.


Larven van het elzenhaantje.


Het weiland met 4 koeien slingert om de camperplekken heen. De koeien lijken wel lakenvelders maar zijn het niet. Dit ras heet Belted Galloway. Ze zijn kleiner en dikker behaard dan een lakenvelder.


De kleur kan variëren.


Na een ontdekkingsrondje over de camperplaats heb ik een rondje gefietst en kwam natuurlijk weer van alles tegen. In Nieuwleusen stonden vroeger 42 schaapskooien.


Altijd leuk zo'n echte vogelverschrikker.


Langs de weg was kunst te koop.


Korenmolen Massier uit 1860 is in 2008 herbouwd.


Een Tipicamping.


Kleine rietgedekte woonboederijen met blinden voor het raam komen rondom Nieuwleusen veelvuldig voor.


Kunstwerk voor de brandweerkazerne.


Langs de laan naar het Palthehof tref je 10 boomspiegels aan. Ze zijn gemaakt door Petra Hartman.


In museum Palthehof maak je kennis met de geschiedenis van Nieuwleusen e.o.


Naast het Palthehof is een oude begraafplaats met nog zo'n 100 graven.


't Olde gemientehuus van Nieuwleusen is gebouwd in 1931. Boven de deur het wapen van de voormalige gemeente.


Het oorlogsmonument.


Noli Me Tangere (Raak me niet aan) van kunstenaar Luk van Soom.


Het oude pand van Electro World Westerman gaat t.z.t. tegen de vlakte. Hier komen 11 woningen te staan. Het is nu tijdelijk ingericht met oude spullen.


Bijvoorbeeld een fiets en een bromfiets van het merk Union.


Kulturhus De Spil


Het beeld Wachters van Antoinette Briët.


Het beeld Rendez-vous van Martha Waijop.


Ik ben dus een week te vroeg.


Een informatiebord wees mij naar de Union rijwielfabriek.


Inderdaad aan de overkant van de weg waren de restanten van de fabriek nog te zien. Tussen 1965 - 1973 werden er ook bromfietsen gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten