vrijdag 3 juni 2022

Marskramerpad Klarenbeek - Hoenderloo

Vandaag ben ik met de auto naar Hoenderloo gereden. Van Hoenderloo met de bus en trein naar Klarenbeek. Daar ben ik begonnen aan de Marskramerpad etappe Klarenbeek - Hoenderloo. 


De aanloop naar de route ging via het Kabouterbos.


Het Boshuis in Klarenbeek was vroeger een kerk maar nu een soort dorpshuis.


Een laan vol beuken en af en toe een eik.


In het pand van de voormalige Maalderij uit 1920 zit nu o.a. Bike Totaal Wolters.


De Rododendrons stonden in bloei.


De Beekbergse Beek is een eldorado voor libellen en juffers.




Witrikken met kalveren. Op een infobord stond de nodige info over het "ras" of eigenlijk meer een kleurslag.


Tussen de bomen door zag ik een ooievaar met jonkies.


BrugpijlerArt onder de A50 nabij Oosterhuizen.


Een replica van de Oosterhuizenbrug. In 1972 werd besloten om het Apeldoorns kanaal te sluiten voor scheepvaart. De oude ophaalbrug in Oosterhuizen werd vervangen door een vaste brug.


Ze bestaan nog.
De onbewaakte spoorwegovergangen.
Op dit baanvlak rijden alleen historische treinen.


Het was prachtig wandelweer. De jas heb ik in de auto gelaten.


Een van de beroemde inwoners van Beekbergen was Jhr. Ir. Louis Frederik Teixeira de Mattos (1872-1945). Hij was o.a. medeoprichter van de CHU en bestuurder op lokaal en provinciaal niveau. Hij was ook de man achter de ontginning van de gronden rondom Beekbergen. In 1905 liet hij op zijn grond een park met een muziekkoepel aanleggen. De muziekkoepel is in 1954 vervangen door de huidige koepel.


De Julianaboom (linde) in het park is geplant ter gelegenheid van het huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard.


In park staat tevens het oorlogsmonument dat is ontworpen door Ir. J. Bouw.


Dat moet vast een leuk verzorgingshuis zijn met Sjef Van Oekel aan de wand.


Ik vroeg mij op 20 april af hoe zo'n vreemde schade aan wegwijzer kon ontstaan. Vandaag werd mij duidelijk dat de storm van 19 april de boosdoener was. Een top van een omgewaaide boom was boven op het bord gevallen.


't Luchtkasteel van Beekbergen staat aan de Hietveldweg.


Ook nu veel wroetsporen.
Maar wederom geen wild zwijn gezien.


Het Spelderholt - het gebied tussen Beekbergen en Hoenderloo - is behoorlijk heuvelachtig.


Het lijkt wel de ingang van een hol.


Dit complex op het voormalige DHG-terrein is gebouwd in 1906.


De Kampheuvel ligt eveneens op het voormalige DHG-terrein en werd gebouwd in 1929.


Op de begraafplaats van Hoenderloo ligt Cornelis Johannes George Spoelstra. Wie ? Ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar Spoelstra was een beroemde schrijver. Hij schreef onder pseudoniem A. den Doolaard.


De mooie witte Heldringkerk van Hoenderloo.


De voormalige gereformeerde kerk in Hoenderloo werd ontworpen door architect J. Minekus en in 1960 in gebruik genomen.


Klik hier voor details van de 21.5 km lange wandeling met 172 hoogtemeters.


De draaischijf met daarop een oude locomotief van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM).


De VSM heeft bij station Beekbergen een hele collectie aan locomotieven en overig materieel.


Op de terugweg naar de camping kwam ik langs Bakker Piet. Ik vind dit de mooiste bakkerszaak van Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten