dinsdag 14 juni 2022

Rondje Haaksbergen-Buurserzand

 

Voor een LAW wandelweekend zocht is een camping in Twente tussen Eibergen en Enschede en vond die in Buurse. Onderweg naar Buurse reed ik nog even langs het Bargerveen en kwam in Zwartemeer deze Trike tegen.


Rond de middag kwam ik aan bij camping De Veldscholte in Buurse.


Het was prachtig zonnig weer. Ik heb direct de fiets maar van de camper gehaald.


Ik stond tegenover een Pipowagen. Maar heb Pipo noch Mammaloe gezien.


Vervolgens heb ik een fietstochtje door de omgeving gemaakt en kwam op weg naar Haaksbergen onder andere langs het Buursermeertje. Het meertje werd begin van de 20e eeuw gegraven in opdracht van textielfabrikant Jan Bernard van Heek.


Op de Slavenweide werden de mannen van het dorp bijeengedreven voor de Arbeitseinsatz in Duitsland.


Een Citroen ID 19F uit 1966.


Ja die Tukkers kijken inderdaad zelf niet uit. Ik fietste op een voorrangsweg en werd door een overstekende Tukker in een Mini bijna omver gereden.


De synagoge (De sjoel) van Haaksbergen werd gebouwd in 1828 en en is met 7 x 10 meter het kleinste in gebruik zijnde synagoge van Nederland.


Een van de vele prachtige villa's in Haaksbergen.


De Fotobiënnale Haaksbergen is tot 30 oktober 2022. Overal in het dorp zijn bijzondere foto's van de Fotogroep Haaksbergen te zien. Zoals hier het werk van Gerrit Volmer.


De slag van Bertil Beumer.


Naast het gemeentehuis was zelfs een hele fotowand ingericht.


Links 't Notarishoes, gebouwd in 1885-1886 in opdracht van Frederik Johan (Frits) Jordaan (notaris Berendsen kwam er in 1933 wonen) en recht een herenhuis uit 1888 van textielfabrikant Johannes Gijsbertus Jordaan. Waarschijnlijk zijn beide huizen ontworpen door Gerrit Beltman sr. Later kreeg dit pand een horeca bestemming.


Voor de deur van 't Notarishoes staat metalen Bokito.


Het herdenkingsmonument is ontworpen door Martin Klerkx.


De Ertugrul Gazi moskee.


De Sint Pancratiuskerk van Haaksbergen.


Een gat in de markt werd tijdelijk herontwikkeld onder de naam The Gap. Aan de muur langs het park tref je graffiti aan.


De avonduren heb ik doorgebracht in Het Rietschot, een natuurgebied dat tot 2003 landbouwgrond was. Daar waren veel dikkopjes.


Een prachtige reebok.


Reegeit


Reegeit met kalf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten