vrijdag 4 juni 2021

Noaberpad Uelsen - Hezingen

De coronaregels in Duitsland zijn versoepeld. Tijd om het gat (tussen Emlichheim en Hezingen) dat daardoor in de route van Nieuweschans naar Kleve is opgelopen te dichten.


Als uitvalsbasis voor drie Noaberpad wandeldagen koos ik voor SVR camping De Rêke in Nutter.


In de namiddag heb ik nog een korte etappe van Uelsen naar Hezingen gelopen. Ik kwam onderweg 2 vriendelijke Duitse dames tegen. De voorste op een mix koudbloed en de achterste op een haflinger.


Fischermühle in Uelsen.


De oude kerk van Uelsen.


Kinderfiguren is gemaakt door Leo Janischowsky. Het meisje is echter verdwenen. Het "onschuldige" jongetje heeft katapult achter zijn rug.


De boekenboom


"Hannekemaaier"  ook wel Pickmäijer of Hollandgänger genoemd in Uelsen is gemaakt door Leo Janischowsky.

 
De Stolpersteine voor Josef, Amalie en Hans Vorsanger. Volgens de struikelstenen is over hun weinig bekend. Ik heb meer info over hun gevonden. o.a. dat ze in de Bakenstraat 5 in Almelo hebben gewoond. Klik op hun voornaam en hier voor meer info.


De windmolen op de Mühlenberg.


Het was druk op de glijbaan van het Waldbad.


Deze Dexter is van Bronzezeithof.


Het is best wel heuvelachtig rondom Uelsen.


Zoekplaatje


Smal pad en hoog gras - dus tekencontrole na de wandeling.


Met al die hoge brandnetels is een bordje "Gesperrt" niet nodig.


Uitkijktoren Lönsberg - via 108 treden kom je op 22 meter hoogte op het platform. De top is 35,2 meter.


Het uitzicht vanaf het platform.


Natuurgebied Paardenslenkte


De grenssteen tussen het Duitse Hesingen en het Nederlandse Hezingen.


Helaas heb ik geen vliegend hert gezien.


Picknickbank in de vorm van een klavertje vier.


Kunstwerk De Loper in het natuurgebied Springendal is gemaakt door Ruurd Hallema. Het werd onthuld door mijn oud collega en hardloper Harry uit het Broek.


Mariakapel Mander


Klik hier voor details van de 10 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten