maandag 12 april 2021

76 jaar na Bevrijding Westerbork

Vandaag is het 76 jaar geleden dat Kamp Westerbork werd bevrijd. Ik bezocht in 2014 het Kamp en heb daarover een blog geschreven.

Afgelopen zaterdag mochten de voorintekenaars het boek "De muren hebben oren" van Chonda Luring - te Velde in ontvangst nemen. Een boek met 40 oorlogsverhalen uit Onstwedde. Het boek - geproduceerd door Staalboek Veendam - ziet er zeer verzorgd uit. Het ISBN nummer is 978-90-9034450-8.

Gisteren was op NPO 1 de herdenking van de bevrijding van Kamp Westerbork te zien. Oud directeur van het herinneringscentrum en historicus Dirk Mulder gaf een toelichting op de bevrijding. Ondertussen bekeek ik in "De muren hebben oren" het verhaal van mijn oud buurman Abel van der Laan.

In een ander verhaal las ik dat mijn oom Hiske en tante Grietje via de kinderuitzending een zekere Marinus Bosman in huis hadden en dat de Duitsers in april 45 als laatste stuiptrekkingen nog bij hun door het raam schoten. Hierbij werd de klok geraakt.

Op de dag dat Westerbork werd bevrijd sneuvelden in Veele jonkheer Philippe Rolin, Jean Breuer en Etienne Hazard van het Belgische parachutisten regiment Special Air Service (S.A.S.).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten