vrijdag 12 juli 2024

Stadswandeling Amsterdam

 

Ik ben vanochtend om 9.06 uur - onder toeziend oog van Mannes - in Assen op de trein gestapt naar Amsterdam centraal. Na een overstap in Almere centrum kwam ik om 10.53 uur - keurig op tijd dus - aan in de hoofdstad van Nederland. Ondanks dat Amsterdam al sinds 1808 de hoofdstad van ons land is, is dit pas sinds 1983 vastgelegd in de Grondwet. Tja en wat doe je in die 2 uur van reizen en wachten op het station. Mensen kijken natuurlijk - en vooral hoe ze er uitzien (bijzondere schoenen, sokken, enz.)


Vanaf het station heb ik een overtochtje met de IJveer naar Amsterdam-Noord gemaakt.


Tijdens de oversteek had ik goed zicht op de Ventura.


StreetArt op het gebouw van Jongerenwerk De Valk.


De Tolhuistuin is de culturele vrijplaats in Amsterdam-Noord.


Het eerste museum dat ik vandaag bezocht was Filmmuseum Eye. Een museum over de geschiedenis van de film. Ook werden er wonderlijke films in een wonderlijke omgeving (bos) vertoond. Een voorbeeld daarvan is Liberté van Albert Serra.


Op 27 oktober 2025 bestaat Amsterdam 750 jaar. Dat gaan we tot deze verjaardag een jaar lang vieren.


Een rondvaart in een elektrische sloep van Flagship met onbeperkt drankjes is een enorme hit.


In het midden twee huisjes die zijn ingebouwd door het Victoria hotel. Ruim een eeuw geleden weigerden de eigenaren hun pand voor een goed bedrag te verkopen aan het hotel. Dus bouwde het hotel om de huisje heen. Deze huisjes spelen een belangrijke rol in de historische roman "Publieke Werken" van Thomas Rosenboom. Deze roman is later verfilmd.


In de Nieuwe Kerk heb ik de World Press Photo 2024 bezocht.


In de kerk is een gedenkkapel voor gedode journalisten.


In de kerk is het grafmonument voor admiraal Michiel de Ruyter. Het monument is gemaakt door Rombout Verhulst. In Groningen is Verhulst bekend door het praalgraf van Carel Hieronymus van In- en Kniphuisen in de kerk van Midwolde.


Het derde museum dat ik bezocht was het Koninklijk Paleis. Voor de overige foto's van het Paleis verwijs ik naar mijn blog van 7 augustus 2023.


Twee opmerkelijke gevelversieringen bij de de voormalige toegangspoort van het Burgerweeshuis.


Het Lieverdje is gemaakt door Carel Kneulman.


Zou dit - net als de gestreelde borst - wederom een anoniem kunstwerk zijn ?


Het Ruiterstandbeeld van koningin Wilhelmina is gemaakt door Theresia Reiniera van der Pant.

"Straatartiest" Arian Muller.


The Thinker van Joseph Klibansky op het Rembrandtplein.


Het Rembrandthuis was het vierde museum dat ik vandaag bezocht. Klik hier voor de foto van het huis die ik vorig jaar heb gemaakt. Naast schilderijen heeft Rembrandt ook ruim driehonderd etsen gemaakt. In 1641 maakte hij "De Molen". Een medewerker van het museum laat zien hoe het afdrukken van een ets in z'n werk gaat. Zo te zien heeft zij geprobeerd een vlieg van haar linkerschouder te slaan. De afdrukken van haar zwarte vingers staan nog op haar schouder.


Op de Waterloopleinmarkt zag ik deze fietsen. De banden zijn gemaakt van een fietsketting.


Het beeld van filosoof Spinoza is gemaakt door Nicolas Dings.


Ik zag bij de Stoperij een bijzondere scooter staan. Het is een elektrische BMW CE 04.


Tussen de 102.000 stenen van het Nationaal Holocaust Namenmonument heb ik de steen van Anne Frank nog even opgezocht. Haar naam is officieel Annelies Marie Frank.


De Dokwerker is gemaakt door Mari Andriessen ter nagedachtenis aan de Februaristaking.


Het vijfde museum dat ik vandaag bezocht was de Portugese Synagoge. Het gebouw dateert uit 1675 en was destijds één van de grootste ter wereld. Het ontwerp is van Elias Bouman


De Hollandsche Schouwburg was in 1942 en 1943 de verzamelplaats waarvandaan de joden werden vervoerd naar Kamp Westerbork en Kamp Vught.


De stadskat in diepe slaap.


Scharrebiersluis is gebouwd in 1906. Het is een rijksmonument.


Het scheepvaartmuseum en een kopie van het VOC-schip Amsterdam.


Het Nemo.


Bijzondere zitmeubels op het dakterras van Nemo.


Op het dakterras was livemuziek.


Graffiti bij de ingang van bar Luminair.


Klik hier voor details van de ruim 14 km lange stadswandeling (incl. bezoek musea).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten