zondag 21 juli 2024

Dagje Tilburg

Vandaag heb ik een stadswandeling gemaakt door Tilburg. Hierbij heb ik een viertal musea en de grootste kermis van de Benelux bezocht. Hiervan heb ik afzonderlijke blogs gemaakt. Zie onderaan deze blog de diverse links. Ik begon mijn wandeling aan de rand van de stad bij parkeergarage Stappegoor.


In de stad kwam ik veel brutale kauwtjes tegen.


Zij gingen mij voor naar het centrum.


Die krullers passen niet in mijn haar.


Op zijn 13e kwam Vincent van Gogh in een kosthuis in Tilburg om daar de Rijks HBS te volgen. In de gevel van het kosthuis is een bronzen plaquette - gemaakt door Niel Steenbergen - aangebracht. Voor de woning een Vincent-sofa.


In een etalage zag ik deze bijzondere Yeezy Foam RNNR MX Cinder schoenen.


De Oude Tilburgsche Spaarbank is gebouwd in 1910 naar ontwerp van Cornelis Franciscus van Hoof. In het pand zit nu een stadscafe.


Het station van Tilburg.


In Tilburg kom je verschillende Kruikenzeiker verkeerslichten tegen. Bij rood kruist het mannetje in de kruik en bij groen loopt hij er mee naar de textielfabriek. De lichten zijn gemaakt naar het idee van kunstenaar Marieke Vromans.


Eén van de vele Mariategels in Tilburg.


Het Slaverijmonument van kunstenaarsduo Dedden & Keizer.


De Kermisrun


Ik heb ook een stukje meegelopen 😆


Een oude spoorgebouw en de bijbehorende draaiplateau zijn omgebouwd tot Gourmet Market Central Station.


De rails naar het gebouw ligt er nog.


Het Clarissenhof


De Metropolitan museum is wel een heel bijzonder museum. De tentoonstelling is hetgeen je van buiten voor het raam ziet staan. Veel dingen van vroeger. In mijn jeugd was Okay OK.


In dit prachtige pand uit 1914 zat de Coöperatieve Tilburgsche Melkinrichting en Zuivelfabriek.


Parkeergarage Spoorzone Zwijsen is de winnaar van de pubieksprijs van de Tilburg Architectuurprijs 2024.


Bij De Wagon heb ik een een glas gemberthee gedronken.


Bijzondere teksten in de openbare ruimte en zelfs op de buitendeur van een woning.


DE WERELD VAN HEDEN RAAST DOOR IN DADA’S VOETSPOOR, staat in hoofdletters op het dak van enkele gebouwen van de voormalige spoorwerkplaats.


Muziek bij Club Smederij.


Franciscus Josephus Maria heeft zijn zondagse kleren aan met een mooie Elvis stropdas en een jaren 70 bril.


De Ireen Wüst ijbaan ligt naast de parkeergarage Stappegoor waar ik mijn 16.3 km lange wandeling ben begonnen.

Klik hier voor Natuurmuseum Brabant

Klik hier voor Kessels museum

Klik hier voor De Pont museum

Klik hier voor Textiel museum

Klik hier voor De grootste kermis van Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten