donderdag 18 mei 2023

Stellingenpad Veenhuizen - Veenhuizen

Vanochtend heb ik mijn auto geparkeerd in het gehucht Huis ter Heide bij Veenhuizen. Vandaar ben ik per fiets naar één van de parkeerplaatsen bij het gevangenismuseum gereden voor een wandeletappe van het Stellingenpad. Onderweg kwam ik veel gebouwen van de voormalige Kolonie van Weldadigheid tegen.
 

De Koepelkerk met 2 van de 8 overgebleven urinoirs voor de gevangenen.




In Veenhuizen tref je drie witte gebouwen op rij. Kaaslust, Piepers en Paupers en Maallust. Tussen de gebouwen staat een oude Bedford uit 1968 voor speciaal biertransport.


In Veenhuizen is een heus Graftrommel museum.




Om bang van te worden.


Kalveren zijn nieuwsgierig.


Happy Stone & Egg.




Het Ommetje van het kerkhof was dichtgegroeid met varens. Ik roep altijd liever minder en goed onderhouden paden dan meer en niet onderhouden.


Het Steentijdpad door het Slokkerdal.


Hopelijk krijgen deze mannen de stierven voor onze vrijheid in de toekomst nog een een echt infobordje.


De natuur rondom Westervelde.


Het was motorweer vandaag. Een Ducati en een Yamaha FJ.


Salomonszegel, kastanjeboom, koekoeksbloem en lupine.


Prachtige lanen.


In het bos van de toekomst zijn meer dan 250 gedenkbomen geplant waarmee een geboorte, verjaardag, huwelijk of overledene wordt herdacht.


Eén van de veenmeertjes


Het Esmeer


In Drenthe zijn schapen gepakt door één of meerdere wolven. Natuurlijk is dat geen mooie aanblik. Op social media gaan deze beelden viraal. Maar ik wandel heel veel - ook in Drenthe - en zie dat er nauwelijks (afdoende) wolfwerende maatregelen zijn genomen. Deze kudde loopt onbewaakt met een stukje gaas van ongeveer 80 cm. Misschien helpt het wel meer om die beelden viraal te sturen zodat de eigenaren wel afdoende maatregelen gaan nemen.


Omgewaaide bomen


Aan de rand van het Fochteloërveen.


Klik hier voor details van de 17.5 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten