vrijdag 26 mei 2023

Stellingenpad Oldeberkoop - Donkerbroek

Vanochtend heb ik de fiets naar Donkerbroek gebracht en ben vervolgens met de auto naar Oldeberkoop gereden voor een etappe van het Stellingenpad.


Ik parkeerde mijn auto voor Vredewoud. Deze villa werd in opdracht van Epke Willinge Prins in 1899 gebouwd naar ontwerp van Oene Melles Meek.


De Bonifatiuskerk te Oldeberkoop is gebouwd in de 12e eeuw en is daarmee één van de oudste kerken van Friesland.


Snoesje is gemaakt door Henk Belkega.


Trouwen in een ouderwetse koets.


Theater Le Brocope was vroeger een herberg met "Doorreed & Stalling"

Vanuit Olderberkoop ging het 2.5 km over de gevaarlijke Oosterwoldseweg (wordt hard gereden en geen voet- en/of fietspad) naar de afslag Delleboersterheide.


De Catspoele.


Een informatiepaneel waarop de geheimen van De Catspoele staan.


Eén van de bewoners van De Catspoele


In de natuurgebieden Delleboersterheide en Diakonievene kwam ik heel veel libellen, juffers en andere insecten tegen.


Het natuurgebied Diakonievene.


Een serenade van kikkers in Diakonievene.


De wandeling ging langs buurtschap Egypte.


Van Egypte na de brug over de Tjonger was één groot tekenpad. Daar ben ik geen liefhebber van.


Bij de brug over de Tjonger bij Prikkedam staat een kunstwerk van René de Boer. Het gevaarte van cortenstaal steelt een oud schip voor.


Vanaf de brug ben ik niet volgens het boekje aan de zuidzijde van de Tjonger (door het zeer hoge gras) langs gelopen, maar over het fietspad aan de noordzijde. Beter teken voorkomen dan genezen van lyme.


Een broedende zwaan.


Typisch Fries. Een aanlegplaats in de vorm van een pompeblêd.


Tja ..... 
Dan zie je op 50 meter een das lopen. Met een 24-105 mm lens ben je kansloos. Dit is een uitsnede. Zie het maar als bewijs exemplaar.


Een monumentje voor de Historische Tramlijn NTM nabij Donkerbroek.


Tunnel Balkweg onder de N381 (autoweg Emmen - Drachten)


De Faunatoren in Donkerbroek.


Iemand heeft kunst van de zwam gemaakt.


Huize Ontwijk werd in 1846 gebouwd in opdracht van belastinginner Remelius Lucius Fruitier de Talma.


Een beetje jammer dat op het informatiebord voor de woning "Julius" staat in plaats van "Lucius" zoals in zijn geboorteakte.


Het beeld Saamhorig van Joop van Bergen


De provincie Friesland is ook elektrisch gaan rijden.


Motorjacht Carola uit Braunschweig in de Opsterlandse Compagnonsvaart.


Toen ik de auto weer ophaalde in Olderberkoop stond deze Falabella op mij te wachten.

Klik hier voor details van de 18,1 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten