zaterdag 20 mei 2023

Stellingenpad Donkerbroek - Een-West

Vandaag alweer mijn 8e Stellingenpad etappe. Ik heb eerst mijn auto naar naar het eindpunt in Een-West gebracht.


Vervolgens ben ik met de fiets naar het beginpunt in Donkerbroek gereden.


Gisteren kwam ik langs het verzetsmonument met o.a. de naam van Hendrik Nicolaas Werkman op de steen. Tijdens mijn fietstocht kwam ik in Bakkeveen langs de begraafplaats. Daar heb ik het graf van Werkman bezocht.


De kerk van Duurswoude lag ook op mijn fietsroute.


Ik begon mijn wandeling bij restaurant 't Witte Huis in Donkerbroek.


De Klokkenluider van Donkerbroek is gemaakt door Gosse Dam.


Dorpsbankje met het wapen van Donkerbroek. Op de achtergrond de kerk uit 1714 met de klokkenstoel.


De oude graven op het kerkhof zijn netjes onderhouden.




In de etalage van Friso Zekerheid tref je een oude racefiets aan van het merk Mol. Op deze fiets reed in de jaren dertig van de vorige eeuw Coba Jonker haar wielerwedstrijden tussen de heren. De fiets heeft houten velgen en geen remmen.


Het pand van Autofirst Verlaan is niet alledaags.


Leuk optrekje uit 1910


Op de begraafplaats van Donkerbroek kom ik een monument voor Luite Middendorp tegen. Luite kwam om door uitputting in concentratiekamp Bergen-Belsen.


Blubber de blubber


Een van de mooie lanen op Landgoed de Slotplaats.


De vlonder op Landgoed De Slotplaats.


Een ideaal plekje voor juffers.


Vandaag geen Nattevoetenpad.


Bij Restaurant De Slotplaats in Bakkeveen heb ik een terrasje gepakt. Een glas verse muntthee met Verwennerij van het huis.


De heide en het stuifzand van de Bakkeveense duinen/het Mandefjild.


In verband met de kwetsbaarheid is een deel van dit Natura 2000 gebied niet meer toegankelijk.


Die Gea is ook overal in Friesland. "Deze rijke weduwe" is de grootste grondbezitter van de provincie 😜


Ooit vestigde zich hier - op het drie provinciën-punt - de eerste volkshogeschool van Nederland. Nieuw Allardsoog is nu een conferentie- en recreatieoord.


Klik hier voor details van de 18.6 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten