zondag 1 mei 2022

Maarten van Rossumpad Apeldoorn-Vaassen

Vandaag heb ik het Maarten van Rossumpad gewandeld van Apeldoorn tot Vaassen. Eerst met de bus van Vaassen naar Apeldoorn. Ik heb mijn etappe aangepast aan de busreis.


Ik begon mijn wandeling bij "De Man met Twee Hoeden", het Nationaal Canadees oorlogsmonument dat is gemaakt door Henk Visch.


Op 30 april 2009 vond op Koninginnedag in Apeldoorn een verschrikkelijke aanslag plaats. Deze aanslag werd gisteren herdacht bij het Herdenkingsmonument dat is gemaakt door glaskunstenaar Menno Jonker.


De Naald is een Nederlands monument en is in 1901 gemaakt door Gerrit de Zeeuw. Bij de aanslag kwam de auto van de aanslagpleger tot stilstand tegen de Naald.


Het Kleine Loo is gebouwd tussen 1829-1830 en is ontworpen door H.J. Lijssen.


De Koninklijke Stallen behorende bij paleis Het Loo. De architect was de geboren Groninger Cornelis Peters.


De renovatie van paleis Het Loo.


Ook de voortuin wordt opnieuw ingericht.


Links het Oude Berghorstweeshuis uit 1911 (thans een appartementencomplex) en rechts Villa Wittensteijn is in 1862 gebouwd.


Het standbeeld "Meisje in fontein" voor Hotel de Keizerskroon is gemaakt door Tineke Willemse- Steen. Zij was een nazaat van schilder Jan Steen.


Aan een gemeentelijk monument (bedrijfspand aan de Koningstraat) hangen twee bijzondere wapens. Links "je maintiendrai" (ik zal handhaven en rechts het devies van prins Hendrik "per aspera ad astra" (via moeilijkheden naar de sterren).


De drivers A.R. en J. Sybrandy in hun Fiat 500 uit 1970.


Juridische onzin. Niet handhaafbaar.


Lijkt wel een ATB parcours.


Het tracé voor de A50 werd door toedoen van koningin Wilhelmina verlegd.


Joep was lekker aan het spelen in de beek.


Daphne van Waard 
in galop op haar paard.
(Het lijkt wel een dichtregel)


Zal mollenvanger E.L. de Weerd ook precariorechten betalen ?


Welkom op Korte Broek
Die had ik niet bij mij. Ik heb de pijpen maar opgerold. 


Links de aquaduct van de Geelmolense Beek over de Nieuwe Beek. Het houtenschot recht vormde de waterscheiding tussen de ijzerrijke Rode Beek en de ijzerarme Nieuwe Beek.


De kaarsrechte Emmalaan nabij Vaassen.


Kasteel Cannenburch


Vaassen is het dorp van Fasnacarving.


Een XXXL paddenstoel.


Klik hier voor details van de 12.3 km lange wandeling.


De zon ging prachtig onder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten