zaterdag 14 mei 2022

Maarten van Rossumpad Ommen - Ommerschans


Ik heb vanochtend mijn auto geparkeerd bij de Ommerschans. Vandaar ben ik met de fiets naar het beginpunt van mijn etappe in Ommen gefietst. Vandaag is het Nationale Molendag en heb ik onderweg extra aandacht aan de molens geschonken. Tijdens mijn fietstocht kwam ik in Ommen langs korenmolen De Lelie.


Landgoed Het Laer was het beginpunt van mijn etappe.


In de tuin van Het Laer staat een stibadium met kariatiden. Het is in 1852 in opdracht van prins Frederik ontworpen door architect Hermann Heinrich Alexander Wentzel. Het stibadium stond eerst in Wassenaar maar sinds 1929 staat het op Het Laer.


Uitzicht over de Vecht met links korenmolen De Konijnenbelt.


Midden op de brug trof ik een gedicht over de brug aan van stadsdichter Viviane Rose.


Deze bank in Ommen is van Kees Hoogendam en heet ‘Vechtsiel’. Het is een denkbeeldig fossiel uit de Vecht. Het lijkt op aangespoelde resten van een dinosaurus; een ruggengraat met uitstekende ribben. Je kunt erop zitten met puntige ribben tussen en boven je. De ruggengraat is van Bentheimer zandsteen, de ribben zijn van gepoedercoat staal.


Rechts het beeldje van Reinier Paping, de winnaar van de Elfstedentocht 1963 en links korenmolen De Konijnenbelt. Het beeldje van Paping is gemaakt door Loekie Leeuwerik.


Korenmolen Den Oord


Een ezel met balancerend mensfiguur van Iris Le Rutte.


Kalf Arriën van Eric Schutte op de Brink in Arriën.


Het zwaarste van deze etappe was het vele mul zand.


Een vogelhut met uitzicht op het Junner Koeland.


Natuurgebied De Vechtmaten.


De herinrichting van een begrazingsgebied voor IJlanders.


Een markering (achterkant van een Hessenwagen) langs de Hessenweg Oost die verwijst naar de Hessenrijders van vroeger. Het kunstwerk is gemaakt door Guido Geelen.


Natuurgebied Hoogengraven


Natuurbegraafplaats Hoogengraven.


De baan van Golfclub Hooge Graven.


Op de daken van Vleesvarkensbedrijf Kamphuis in Arriën liggen 960 zonnepanelen.


Onderweg weinig horeca en/of rustplaatsen. Alleen op 1 km voor het einde was een klein hokje.


Op deze locatie stond van 1869-1900 de RK-kerk met pastorie van de bedelaarskolonie De Ommerschans. De 1e steen werd gelegd door pastoor W.H. Veeling Smale. De gedenksteen uit 1869 is nu verwerkt in het hekwerk.


De begraafplaats van het bedelaarsgesticht De Ommerschans. De kruizen zijn voor de overleden bedelaars en zwervers.


Een informatiedoek over het Gesticht voor bedelaars.


De Ommerschans was een verdedigingsschans.


Hoe krijg je een kanon onder de knie ?


Klik hier voor details van de 18.5 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten