donderdag 5 mei 2022

Maarten van Rossumpad Hattem - Windesheim


Toen ik vanochtend van de camperplek vertrok voor mijn Maarten van Rossumpad etappe Hattem - Windesheim zag ik dit vehikel voor de supermarkt in Vierhouten staan. Ik heb geen idee wat de bedoeling hiervan is.


Aangekomen in Windesheim ben ik met de fiets naar Hattem gereden om van daaruit te voet terug te gaan naar Windesheim.


Onderweg kwam ik langs Landgoed Windesheim.


Ik heb de fiets gestald voor de parkeerplaats van Vadesto.


De Klapbrug over naar de uiterwaarden van de IJssel.


Eerst met de fiets en nu nog een keer te voet met veerpont 't Kleine Veer de IJssel over.


De 103.5 meter lange Nautica


Een infopaneel aan de Kleine Veerweg geeft uitleg over 't Kleine Veer. Sinds de Middeleeuwen verbindt 't Kleine Veer de twee Hanzesteden Zwolle en Hattem.


Wat zit die hond zielig in de boomgaard.


IJsselzicht is een woning met een rijke historie.


De skyline van de Zwolse wijk Ittersum.


Mini kapel


Waarom voelt het vrouwelijk geslacht zich meer aangetrokken tot paarden/pony's ? Behalve in de topsport zie je dat 90% op een paard/pony van het vrouwelijk geslacht is.


Eén van de vijvers in het Oldenelerpark. In de bomen zitten diverse ooievaarsnesten.


Een bijzonder bankje.


De oude spoorlijn richting Centrale van Harculo.


De Materiaalhaven van de voormalige Centrale Harculo (in de volksmond IJsselcentrale). Aan de andere zijde van de centrale ligt de Kolenhaven,


Ik vond dit een beetje vreemd. De wilgen zijn om het ander geknot.


De IJsseldijk


Ondanks dat ik er om heb gedacht heb ik toch geen pauwen en koeien gezien.


Een libel


Eén van de bijzondere bruggen op Landgoed Windesheim die zijn ontworpen door NEXT architects.


Een deel van de ruïne op Landgoed Windesheim. In 1944 werd Huis Windesheim door brandbommen verwoest.


Nu raast de trein door Windesheim. Vroeger stopte de trein bij station Windesheim. Maar die sloot op 5 januari 1941 voorgoed.


"De Bethlehem" werd in 1869 in opdracht van de diaconie gebouwd en deed dienst als onderkomen voor arme daklozen.


De kerk van Windesheim was vroeger een onderdeel van een kloostercomplex en fungeerde als brouwerij.


Het grafmonument voor Mr. Hendrik Anthony Zwier, baron De Vos van Steenwijk, genaamd Van Essen, vrijheer van Abbenbroek en heer van Windesheim. Binnen het hekwerk liggen nog zerken van nakomelingen. Het grafmonument is gemaakt door Nering Bögel.


Een modern monumentschildje van de gemeente Zwolle.


Klik hier voor details van de 10.4 km lange wandeling.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten