zaterdag 13 februari 2021

Rondje Oldambt


Vandaag heb ik een rondwandeling van 24 km door het Oldambt gemaakt. Ik begon mijn wandeling bij de Veenhoeve. Ooit eigendom van Jan Dirk van der Veen. De man van de Winschoter Courant.


Daar kan de open haard wel een tijdje op branden.


De Bruggeschans bij Winschoterhogebrug.


Eerst een stukje langs de Pekel Aa. De schoorsteen is van de in 1928 gebouwde steenfabriek Oost Groningen. Nu zit Afeer in het pand.


In het natuurgebied Oldambt Tusschenwegen kwam ik slechts 1 wandelaar tegen. Maar gelukkig ook 8 reeën.


Waterkunstwerk "natte ogen". 


Het oorlogsmonument in herinnert de inwoners van Winschoten aan dertien verzetsstrijders, negen medeburgers en 22 Canadese militairen, die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.


Ik was te warm aangekleed. Dus muts maar af en het jasje maar open.


Het Winschoterbos


Schaatspret op de vijver van het Winschoterbos.


Als ik dat zo bekijk is het geen Hockey Club maar een Hokkie Club.


Is dit een bejaardentehuis voor oud jagers ?


De Joodse begraafplaats aan de St. Vitusholt.


Bevroren kunst.


Op de oude begraafplaats aan de Hofstraat liggen Klaas Egberts van der Veen (1785-1864) en zijn vrouw Trijntje Klaasens (1769-1844) begraven. Tussen de beide geboren "Nij Pekelders" zat - voor die tijd - een opmerkelijk leeftijdsverschil van 16 jaar. Zij trouwden op 10 december 1812 te Winschoten. Het was haar 2e huwelijk. Trijntje was weduwe van Eltjo Unikes.


Koren- en pelmolen Dijkstra is gebouwd in 1862.


De theekoepel van Oude Werf


De 800 meter lange Pieter Smitbrug is de langste fietsbrug van Europa.


Vanaf de brug heb je een mooi overzicht over het Oldambtmeer.


Er waren duizenden schaatsers op de been.


De Wilgenborg


Alleen bij het Havenkwartier was het mij te druk. Daar gelden de Coronaregels schijnbaar niet.  Dus ben ik maar even omgelopen.
 

Niet een huis maar een thuis is het motto van Dekkersnest.


De Kanaaljuffer.


Huizen kijken op de schaats.


De bewoonster is druk aan het rietsnijden.


Natuurgebied Reiderwolde.




Gewoon lekker genieten van het mooie weer.


Het Pontje van Aart ligt ingevroren in het Reiderdiep. Gelukkig kon ik over het ijs naar de overzijde.


Klik hier voor details van de 24 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten