zaterdag 20 februari 2021

Groot Frieslandpad - etappe 22

Vandaag heb ik etappe 22 van het Groot Frieslandpad gelopen. De etappe van Bellingwolde naar Papenburg.

Ik begon mijn tocht bij het Rechthuis in Bellingwolde. 

Aan de Kerkweg in Bellingwolde is het een behoorlijke bende. Daar word ik schijtziek van !

Sommige mensen durven niet over de stuw en lopen 100 meter om 😜

Als het blad aan de bomen zit zie je het markeringsteken van de route niet meer.

Op de Veendijk loopt het Noaberpad en het Groot Frieslandpad een stukje samen.


De nieuwe sloot in de Lethe wordt binnenkort verbonden met de Brualer Schloot. Deze loopt tot aan de Schöftwerk van de Ems. In de Ems zitten bevers. Mogelijk krijgen wij daardoor de bever terug in ons gebied. Ook hoopt men op de komst van de visotter.


Grenspaal 186

Paspoort bij mij. Dan mag ik nu de grens over !

Langs de Brualer Schloot. Bij de aanleg werden gevangenen uit het Emslandlager III Rhede-Brual ingezet.


Zo ineens zwemt er een beverrat naast mij in de Brualer Schloot.


Het "Landschaftsschutzgebiet Brualer Schloot" is een berkenbos met een hoogveengebied.


In het berkenbos stonden allemaal minihuisjes en heel veel "happy stones".


Een groot deel van de route liep langs de Landkreisgrens van Emsland en Leer.


Even lekker op een bankje in de zon energie inslaan.


Mest uitrijden middels de sleepvoetmethode.


Het lijkt wel een kunstbouw om vossen te vangen.


Rondom Diele en Brual zijn diverse Aspergevelden


Natuurbeschermingsgebied Brualer Hammrich.


Emsauen tussen Herbrum en Vellage is een eldorado voor vogels als de blauwborst en de buidelmees.


Sielacht Rheiderland


Het kerkje van Vellage stamt uit de 13e eeuw.


Ik heb heel lang op de bus gewacht. Hij kwam niet. Dus ben ik maar verder gelopen 😜


De kassen van Halte.


De 87 meter lange Vista Bonita op de Ems ter hoogte van de Meyer Werft met onderdelen van een windmolen.


De Odyssey of the Seas voor de Meyer Werft. Hierover schreef ik hier al eerder.


In verband met de hoogte van de cruiseschepen hebben ze ter plaatse de hoogspanningsmasten (2 stuks) opgehoogd.


Wegens bouw activiteiten aan de zeesluis is de route van het Groot Frieslandpad tijdelijk verlegd. Je moet dan 7 km omlopen. Gelukkig konden wij vandaag over een noodbrug.


Klik hier voor details van de 21 km lange wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten