Vandaag heb ik etappe 23 van het Groot Frieslandpad gelopen. De etappe van Papenburg naar Leer.
Nu hebben ze daar hekken met een opstapje voor de wandelaars die over de dijk willen lopen.
Dat heb ik dus ook deels gedaan.
De molen van Mitling-Mark is een Nederlands model en is gebouwd in 1843 door Joh. T. Terbeek.
In het gehuchtje was een Planetenroute aangelegd.
Vroeger liepen de koeien over dit pad.
Ook de Hegemann III was actief op de Ems. Hier wordt het slib uit het schip verpompt en via een buizenstelsel naar het slibdepot ten noorden van Völlen getransporteerd.
De Friesenbrücke was een 335 meter lange spoorbrug over de Ems. Op 3 december 2015 werd de brug geramd door vrachtschip Emsmoon. Er komt een geheel nieuwe brug. Deze zal rond de 50 miljoen gaan kosten. De heropening wordt verwacht in de loop van 2024.
Een openluchttentoonstelling van koffie- en theepotten.
Het gemaal van Coldemuntje.
Van emissiearm uitrijden van mest is hier geen sprake.
Deze oude boerderij is gebouwd in 1795.
Eén van de vele kleine inhammen.
Er waren ook een paar grote inhammen. De zon en de stroming geven een bijzonder beeld aan de bodem.
De uitmonding van de Leda in de Ems.
Deze paal heeft vast iets van doen met navigatie t.b.v. de scheepvaart.
Toch maar even een plaatje met de iPhone maken.
De kerk van Esklum werd omstreeks 1250 gebouwd.
Het interieur van de kerk.
De Esklumer Siel is een spilsluis uit 1868.
Een opvallend pand met steeds kleinere ramen.
Het offshore bevoorradingsschip Vivace. Daarachter kantoorgebouwen met de naam van een havenstad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten