vrijdag 8 augustus 2014

Een trieste wandeling


Vanochtend om 8 uur heb ik mijn auto naar de garage gebracht. In tijd dat de monteur bezig was met de 60.000 beurt heb ik een rondje door Stadskanaal gelopen.


Als eerste kwam ik langs het Philipsterrein. In 1955 kwam Philips naar het lintdorpje Stadskanaal, gemeente Onstwedde. Een enorm impuls en Stadskanaal groeide uit tot een van de grotere plaatsen in Groningen. In 1969 werden de rollen omgedraaid en werd Onstwedde gemeente Stadskanaal. Wat nu rest van Philips Stadskanaal is te zien op de foto. Wie draait straks op voor opruimingskosten ?


Huize Ter Marse is een monumentale villa dat in 1884 in opdracht van Harm Maarsingh werd gebouwd. In 1918 zette hun zoon Jacob Maarsingh er een nieuw voorhuis en een bordes voor. Over hem later meer. Nu zit het Streekhistorisch centrum in het gebouw.


Tegenover de villa ligt deze woonboot in het Stadskanaal.


Ook het slachthuis in stijl van de Amsterdamse school is een vervallen monumentaal pand. Het is thans in handen van de gemeente en te koop voor 150.000,-. Daar koopt geen mens het voor. Dus wie draait straks op voor de kosten ?


De Oosterkade kerk is in 1862 in neoclassicistische stijl gebouwd door Egbert Roelfs Kleve. In de kerk zit een van Oeckelen orgel uit 1876. Achter de kerk ligt de HV begraafplaats.


Op de begraafplaats staan veel borden met het verzoek om zich te melden.


Stenen zoals je ze 100 jaar geleden veel zag. Bij schippers zag je dan vaak in plaats van een treurwilg een schip.


Brans was in leven wethouder van de gemeente Onstwedde. Trientje Kremer was de vrouw van de plaatselijke bakker.


Dan kom ik de steen tegen van Jacob Maarsingh waarover ik het bij Huize Ter Marse al over had. Het spreekwoord "Over de doden niets dan goeds" gaat niet op voor Jacob.

Vervolgens bezocht ik de aangrenzende gemeentelijke begraafplaats Brugstraat.


Een aantal bijzondere graven.


Ook twee Canadese oorlogsgraven. De Canadesen George Edward Cragg Coldron en Roman Grabek vlogen op 14 september 1942 met een Handley Page Hampden nachtbommenwerper van het 14 OTU squadron van de Royal Airforce vanuit Cottesmore om Bremen te bombarderen. Bij Stadskanaal werden ze neergehaald.


Ter hoogte van dit graf hoor ik een man voor mij tegen zijn vrouw zeggen. "Je zou de dader er zo naast leggen !".
Nadenkend over zijn woorden loop ik weer naar de garage. De auto is klaar. Ik kan weer 30.000 km verder !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten