zondag 17 augustus 2014

Een lepeltje liefde


Ik heb het weekend met de camper doorgebracht op natuurkampeerterrein Lheederzand. Het terrein ligt in het Nationaal Park Dwingelderveld.


Het kampeerterrein ligt aan diverse wandel- en fietsroutes.


Met de crosshybride ging ik het Dwingelderveld in.


De herinrichting van het Dwingelderveld is nog in volle gang.


Zetten de bezoekers van dit gebied daadwerkelijk de telefoon uit ?


De schaapskooi "Achter 't Zaand" was leeg. In een weiland naast de kooi graasde de ram van het Drentse heideschaap. De rest was op stap met de herder.


Eerst ging ik over het nieuwe fietspad. Links op de achtergrond de radiotelescoop.


De schaapskudde


Via het zandpad reed ik richting Ruinen.


Het was mooi fietsweer.


Op deze weg had ik beter mijn ATB bij mij kunnen hebben dan de crosshybride.


Ook de schaapskudde van Ruinen was de hei op. Ik mag dus geen foto´s maken (nou ja voor eigen gebruik dan weer wel). Zo´n vogelhuisje is ook wel handig.


"Kunst" bij de schaapskooi van Ruinen.


Bij Theehuys Anserdennen heb ik een kan thee leeg gedronken en een "Smikkel" lunch (3 dikke boterhammen met kaas, ham en jam) gehad. Op de muur van het Theehuys staat bovenstaande spreuk.


Vanuit de observatiehut heb je een mooi uitzicht op de Davidsplassen. De schoorsteen van Attero (voorheen VAM) siert het landschap niet !


Naast twee lepelaars, heel veel ganzen en veelvoorkomende vogels als de kraai en de kwikstaart kwam ik niet veel bijzonders tegen. Bij de Anserdennen stond de huifkar van Stal Nije-Brink met twee Belgen er voor te wachten op een familie-uitje. Op een breed zandpad kwam ik ruiters tegen op een IJslander. Het bijzondere aan een IJslander zijn de 5 gangen waarin het paard kan lopen. Naast stap, draf en galop beheerst dit ras de tölt en de telgang. Verder zag ik natuurlijk veel koeien en slakken.


Op het Dwingelderveld staan twee silhouetten van edelherten. Uit onderzoek blijkt dat er draagvlak is voor meer grote wilde dieren in natuurgebieden. Via natuurverbindingen met andere natuurgebieden is de realisatie hiervan mogelijk. De silhouetten zijn onderdeel van een fotowedstrijd.


Ik was net terug van mijn fietstocht toen het hevig begon te regenen. Toen het weer droog was heb ik vanaf het informatiecentrum Lhee de rode paaltjeswandeling gemaakt.


Langs de route staan informatiebordjes over bijvoorbeeld de dieren, het bos, de poeltjes en heuvels.


De herfst is in aantocht.


Ik zag onderweg veel mossen, bessen en plantjes. Waaronder springbalsemien dat je zo leuk kan laten springen.


In de Serre van Hotel Wesseling in Dwingeloo genoot ik van een diner, bestaande uit een mosterdsoep met Drentse metworst, streekgebonden grillspies met Drents hoogveenlam en Drents hoogveenrund. Als nagerecht kreeg ik een vruchtensorbet. Voor de ingang van het hotel staat het bronzen Kalf van Wessel Bezemer.

Een jaar geleden stond ik op hetzelfde kampeerterrein. Toen zat ik vast met de camper en moest de boswachter mij met een trekker wegslepen. Vandaag was ik de hulp van de boswachter niet nodig. Klik hier voor de blog van toen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten