dinsdag 19 augustus 2014

40 jaar geleden


Na een jaar te hebben gewerkt bij Duintjer in Wildervank zou ik weer teruggaan in de schoolbanken. Een maand eerder was ik opgeroepen voor de keuring van de luchtmacht maar was eigenlijk nog te jong. Je moest namelijk 17 jaar zijn. Dus viel de keuze op de MTS in Stadskanaal.


Ik had van Hilvert Waarsing de schoolboeken van de MTS al overgekocht en gekaft, toen in de laatste vakantieweek een brief in de bus viel van het Ministerie van Defensie. Het leeftijdsprobleem werd door de minister opgelost door mij als 16-jarige een machtiging te verlenen. Hierboven een paar passages uit de brief.
Op 19 augustus 1974 - vandaag dus 40 jaar geleden - moest ik mij per eerste reisgelegenheid naar de LIMOS in Nijmegen begeven. Het NS-vervoersbewijs was bijgesloten.


In Nijmegen aangekomen werd ik direct voorzien van mijn Persoonlijke Standaard Uitrusting (PSU) en werd een groepsfoto gemaakt. Tegenwoordig zou voor het maken van een dergelijke foto een intern onderzoek worden verricht.


Als jongetje van zestien met een UZI. Was ik een kindsoldaat ?
Ik leerde stappen in Nijmegen, Arnhem en Leeuwarden. In Leeuwarden kwam ik op een studentenkamer te wonen. Het was een onvergetelijke tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten