dinsdag 28 november 2023

Rondje Appingedam 2

Na 4 weken heb ik wederom het rondje Appingedam gelopen. Vandaag begon ik mijn tocht bij het Annalies Usmany-Dallingabankje. Annalies is al 17 jaar wethouder. Eerst van Appingedam. Nu van Eemsdelta. Annalies kreeg van de gemeente Appingedam het bankje in 2020 cadeau. Ik heb vroeger in de Regioraad veel met haar vergaderd.

In Museum Stad Appingedam heb ik de cartoons die Wiep Zanstra voor de Damstercourant heeft gemaakt nog even bekeken.

In het museum kwam ik ook een Snorrekop tegen. Dit kopje is voorzien van een bruggetje, dat belet dat de snor er in hangt.


Het graf van de 20-jarige oorlogsslachtoffer dienstplichtig Huzaar Harm Kuper.


Ik dacht een Belgisch nestkastje. Maar een deskundige wist mij te vertellen dat het ging om een geocache.


In de voormalige gemeente Delfzijl hebben de belangrijkste toegangswegen naar de dorpen een dorpsmarkering. Het kunstproject is een kromgebogen mast met daarop een levensechte meeuw met wijd uitgeslagen vleugels.


In Krewerd heb ik de Mariakerk nog even bezocht. Bij de ingang kan je een informatiebord pakken met informatie over de kerk.


In de kerk hangt een kunstwerk van Cornelis Reisma.


Ik heb - via een zeer smalle wenteltrap en een ladder - de toren tot beklommen en de "nieuwe klok" uit 1949 bekeken. De oude was door de Duitsers gevorderd en omgesmolten.


Op het kerkhof trof ik een granieten sokkel met een bronzen plaquette aan. Hier is het as uitgestrooid van Dien Sevenster-Meuter. Haar vader - ds. Herman Johan Meuter - was de laatste predikant van het kerkje. 


Dien schreef het boekje "Krewerd 1279 - 1979".


In Krewerd kom ik op straat een pony - zonder begeleiding - tegen. Het dier kijkt mij aan en loopt daarna rustig een boerenerf op.


Begin dit jaar heeft een grote brand het poortgebouw van begraafplaats Rusthof verwoest.


Op de begraafplaats kwam ik een bijzonder graf tegen met een stoel er op. Op de stoel stond de tekst "Ga even zitten en vertel es". Dus heb ik dat maar even gedaan. Het graf is van Theodora Cornelia Bervoets (1923-2007). Lerares Cornelia trouwde op 25 oktober 1946 in Appingedam met kandidaat notaris Henderikus Jansen.


De Sint Nicolaaskerk uit 1900.


Ik denk dat dit een Balinees is.


In 1927 werd in Appingedam de gereformeerde kerk in gebruik genomen. De kerk in Amsterdamse Schoolstijl is ontworpen door architect Egbert Reitsma. Egbert was ook lid van kunstkring De Ploeg. Voor de kerk staat een infozuil met daarop een portret van Egbert Reitsma, gemaakt door George Martens.

Klik hier voor Rondje Appingedam 1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten