maandag 2 oktober 2023

Terneuzen

 

Of ik wel helemaal vanuit Wedde naar Terneuzen wil reizen om daar een juridische cursus te geven. Ja dat wil ik wel. Ik ben vanochtend vertrokken en via Antwerpen naar Terneuzen gereden. Ik heb in België de tank nog even volgegooid. Morgen mag ik de Omgevingsdienst van Zeeland opleiden.


Aangekomen in Terneuzen heb ik eerst ingecheckt bij Terneuzen City Hotel. Vervolgens heb ik een 8 km lange wandeling langs de Schelde en het centrum van Terneuzen gemaakt.


Een strekdam.


Naakt liggende dame van onbekende kunstenaar.


De jachthaven van WV Neusen.


Voor mijn Zeeuws-Vlaamse Anny van Chris Ferket.


Onbekend werk.


Een deel van de Multraship-vloot lag in de haven. Het ging om de VB CavalierVB Triumphante


Het opgespoten strandje van Terneuzen met op de voorgrond een groep stenen in een kring.


In het voormalig postkantoor zit nu 't Zusje. Het gebouw is in 1900 ontworpen door rijksbouwmeester Daniël Knuttel.


Kunstwerken van oude onderdelen.


Het interieur van de Grote kerk van Terneuzen. 


Het standbeeld van Frank Koulen is gemaakt door Hannes Verhoeven. Frank was de oprichter van café Porgy en Bess.


De Markt van Terneuzen.


In een woondecoratiewinkel zag ik deze prachtige vossen van Ronald S.


Ook deze bijzonderheden kwam ik daar tegen.


Het Stadhuis van Terneuzen. Geheel rechts het oude gedeelte.



Bij de Veerhaven is een Scheepsspottersplek aangelegd.


K.N.Z.H.R.M. reddingsboot Carlot werd in 1960 gebouwd bij H. Schouten NV te Muiden. De boot deed van 1960-2000 dienst op Terschelling en heeft 799 mensen gered.


Awaiting van Stef Orti.


Het gedicht Water van Jorien Brugmans.


Vanaf de Scheldeboulevard heb je uitzicht op het oude gedeelte van het stadhuis. Dit gedeelte werd opgeleverd in 1972 en is ontworpen door de geboren Groninger Jaap Bakema. Deze stijl wordt het brutalisme genoemd.


Een infopaneel over de MUD-paal.


Vanuit de flats langs de Scheldeboulevard heb je een mooi uitzicht over het scheepvaartverkeer op de Westerschelde.


Bij "Frituur op de Dam" kan je een bijzondere T-shirt kopen.


Klik hier voor details van de wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten