zondag 8 oktober 2023

Enschede 13 mei 2000


Na het verlaten van de Museumfabriek keek ik tegen het pand van N.J. Menko aan. De voormalige textielfabriek had een eigen watertoren.


Vanaf de Museumfabriek liep ik langs Gastrobar bij Rozendaal naar de plaats des onheils.

De locatie van de Vuurwerkramp die plaats vond op 13 mei 2000. De opslagruimte van S.E. Fireworks ontplofte door toedoen van vuurwerkcowboys en een falend handhavingsbeleid van de overheid. Er vielen 23 doden en een kleine duizend gewonden.


Het monument ter nagedachtenis aan de ramp.

In het rampgebied hangt bovenstaand gedicht van Jan de Vlaming. Hoe ziekelijk kan je zijn om dit bord te beschadigen met vuurwerk. 😓 Zoiets maakt mij echt boos.

Vervolgens heb ik een bezoek gebracht aan Rijksmuseum Twenthe. Daarover heb ik een afzonderlijke blog gemaakt.

Op de terugweg naar de auto kwam ik langs deze bijzondere woning met diverse kleuren glas.

Het Balengebouw werd in 1907 gebouwd voor de opslag van balen katoen door spinnerij Bamshoeve.

Gevelplaat met de omslag van Jan Cremers boek "Ik Jan Cremer". Het voornemen was om in het Balengebouw een museum te vestigen, gewijd aan de in Enschede geboren schrijver.


Tijdens de Vuurwerkramp is het Balengebouw ernstig beschadigd. Een herinnering daaraan is - op een hoekpunt van de torenverdieping - bewust in stand gehouden.


In het Balengebouw zitten nu diverse bedrijven zoals LKSVDD architecten, de Twentse Courant Tubantia en Persoonality Payroll.


De Bellenblazer van Dorien Boekhout en Paul Klotz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten