vrijdag 14 april 2023

Stellingenpad Frederiksoord - Havelte


De campingkater zat al op mij te wachten.


Ik heb eerst de auto naar Havelte gebracht. Daar ben ik op de fiets gestapt naar Frederiksoord. De startplaats van de etappe Frederiksoord - Havelte van het Stellingenpad. Onderweg kwam ik langs de Johannes Post kazerne.


Voor ik aan mijn wandeletappe begon heb ik eerst een bezoek gebracht aan museum De Proefkolonie in Frederiksoord.


Zal het een Bonte Bentheimer zijn ?


Het Sterrebos met een Natte Kom, de woning van een kabouter, blootliggende wortels en een oranje bosbeek.


Houten bruggetje over de bosbeek. Deze bosbeek maakte vroeger deel uit van de Westerbeeksloot.


Huis Westerbeek werd rond 1770 gesticht door Jonkheer Nicolaas van Heloma. Later werd het bewoond door generaal Johannes van den Bosch.


Deze dokterswoning werd tussen 1910-1915 gebouwd naar ontwerp van de Enschedese architect Rudolf van der Woerd Hzn.


Het bronzen beeld van Johannes van den Bosch is gemaakt door kunstenaar Herma Schellingerhoudt.


Ooievaarsnesten in diverse bomen in en rondom Frederiksoord.


De brug over de Wapserveense Aa.


Beschermde natuurgebieden tussen Frederiksoord en Wapserveen.


De stuw in de Wapserveense Aa en de splitsing even verderop met de Vledder Aa.


Een ooievaarsnest op een silo bij Wapserveen.


De begraafplaats van Wapserveen is aangelegd in 1884.


Voor de wandelaars was een "Uutbloasbaankie" geplaatst.


Een deel van de bomen aan de rand van het Holtingerveld was geringd.


Lekker grazen in de graslanden tussen de bossen.


Jas uit, mouwen omhoog en genieten van de zon.


Het Holtingerveld was een beetje nat 😏


Maar verderop was het wel droog. Op de Havelterberg was het ook goed droog.


Op de Havelterberg liggen twee hunebedden tegenover elkaar. De D53 en de D54.


Deze hagedis speelt verstoppertje.


Eén van de vele bomkraters op de Havelterberg. Nu een goede woonplaats voor heidekikkers, groene kikkers en watersalamanders.


De schaapskooi, het informatiecentrum en Brasserie Oer.


Voor het informatiecentrum zit een grote kikker.


Ik vind deze schotse hooglander prachtig.

Klik hier voor de details van de 17 km lange wandeling met 91 hoogtemeters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten