zondag 15 augustus 2021

Noaberpad Kleve - Milsbeek

Vandaag heb ik de uitbreidingsetappe van het Noaberpad van Kleve naar Milsbeek gelopen. Deze actieve dag begon na een autorit van Groesbeek naar Milsbeek met een fietstocht naar Kleve voor de start van de laatste etappe van het Noaberpad.


In Kleve hebben ze het weerstation ook ontdekt.


SOS-Kinderdorf Niederrhein in Kleve.


Ik heb mijn zwembroek en schaatsen vergeten. 


Het gebied rondom Kleve glooit aardig.


Soms was de markering bijna niet te zien. Gelukkig gebruik ik tevens de GPS route en dan kom je er meestal wel uit.


Midden in het bos lag een gedenksteen gemaakt in opdracht van Pastor Gerd Siebers. De steen heeft betrekking op een voorval zo'n 200 jaar geleden. Hij schreef de tekst in het dialect. Het komt ongeveer neer op het volgende:

Het geld voor de koe die in verkocht in Kleve heb ik niet lang gehad. De rovers sloegen mij hier dood.gedood. Weg geld en wat achterbleef in het gehuchtje Schottheide was een de lijdende weduwe.
 

Een mooie Volkswagen Karmann Ghia Coupe.


Een grote houten stemvork.


Stoomlocomotief Moritz reed reed hier vroeger als bosspoorbaan door het Reichswald.


Door het Reichswald lopen brede gravelwegen.


Wat een mooie groep waterlelies


In een bos van 55 km2 valt er heel wat te fietsen en te wandelen.


Blonde d'aquitaine koeien begrazen het gebied aan de Nederlandse zijde.


Een informatiebord langs de Wings of Freedom fietsroute. Op deze plek is op 18 april 1945 een Spitfire ML-LFIX neergestort.


Deze mevrouw heeft Noaberpad gelopen met haar ezel.


Een dagje uit met opa en oma in de Nekaf uit 1957. Aangekomen in Milsbeek reed ik met de auto naar Kleve om de fietsen weer op te halen. Ik kwam onderweg langs een van de vele militaire begraafplaatsen.


De toegangspoort van het Reichswald Forest War Cemetery nabij Kleve. Het is de grootste begraafplaats van de GB in Duitsland. Hier liggen 7654 militairen.


In het register staan de namen van de slachtoffers. Een van hen is Ronald Edmond Balfour.


In het register staat het rijnummer en grafnummer gelukkig vermeld. Met deze wijsheid ging ik op zoek.


Het graf van kunstbeschermingsofficier Ronald Edmond Balfour.


Klik hier voor details van de 17 km lange wandelroute met 313 hoogtemeters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten