dinsdag 17 augustus 2021

Pieterpad Wanssum - Grubbenvorst

Op 3 mei had ik het Pieterpad gelopen tot Wanssum. Vandaag heb ik daar de draad weer opgepakt en de Pieterpad etappe van Wanssum naar Grubbenvorst gelopen.


Een breed grindpad langs de Molenbeek richting Meerlo.


Het werk van dassen. 


't Kasteelke Meerlo.


Nog 131 km te gaan.


De Carnavals-naam voor de mensen in Meerlo is "De Vöskes". Dus mag een beeld van een vos niet ontbreken.


Een torso ter nagedachtenis aan Herman Linskens, die door eigen vuur in 1948 sneuvelde bij Poekarang op Java. Het kunstwerk is gemaakt door Carmen Lúschen.


Huize Meerlo is gebouwd omstreeks 1700.


Nabij Tienray zag ik op een paaltje een gedicht  uit 1939 over een baarsje.


.... en dan kom je ineens in Klein Lourdes.


Op het kerkhof van de Sint Lambertkerk in Swolgen ligt schrijver/dichter Bertus Aafjes en zijn vrouw Tine Wesseling. Voor velen was zijn werk "Een voetreis naar Rome" op de middelbare school verplichte kost. Op de zerk staat zijn gedicht "Eindelijk".

Eindlijk heb ik mij verzoend met ’t leven, 
Met zijn veelheid en zijn brute pracht, 
Met zijn onbegrijplijk blinde streven, 
Met zijn eeuwge dag en eeuwge nacht. 

En ik ruim mijn hart leeg en mijn zinnen, 
En ik open gans mijn nuchter huis, 
En de verse wereld stroomt naar binnen 
Als de zee door een verwoeste sluis. 

En ik ben zo ledig als het niet 
En ik ben zo vol als heel de aarde, 
En die twee omhelsde’ elkaar en baarden 
Als een kind de eenheid van mijn lied; 
En de dichter in mij stierf bereid. 
Ik werd enkel poëzie, altijd.



Op de uitkijk bij Joabel Stables in Swolgen.


Onderweg kwam ik zelfs 3 clowns tegen.


Over vlonders door natuurgebied Het Schuitwater.


Een gebied met bloeiende heide.


Boomkwekerij Lakei in Lottum.


Wel een uur lang cirkelde een politie helikopter boven Lottum. Naar later bleek een inval in een loods op zoek naar een een productielocatie voor synthetische drugs.


Rondom Lottum zag ik velden vol afrikaantjes. In de rozenteelt hebben ze last van aaltjes. In plaats van gif kan je de wortellesieaaltjes bestrijden met afrikaantjes.


De Heilige Familiekapel in het gehucht Houthuizen.


De gemeente Horst aan de Maas heeft de inzameling van tuinafval prima geregeld.


.... en toen begon het te regenen.


Het landhuis "De Steegh" in Grubbenvorst.


In Limburg hebben ze een "Halvedijk". Vandaar die wateroverlast 😜


De Sint Annakapel in Grubbenvorst, met aan de achterzijde het "Moordkruis". In het kruis staat: Hier is vermoord Metzer Willem van Ghelabeek, januari 1467.


Het Aspergemonument in Grubbenvorst gemaakt door Hans Reijnders.

Klik hier voor details van de 20 km lange wandeling met 232 hoogtemeters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten