woensdag 27 mei 2020

Friesland van A tot Z

Vandaag heb ik een autorit door Friesland gemaakt. Een soort Alfabettocht van Appelscha tot Zandhuizen. Maar er begint geen enkele plaatsnaam met een X. Dus koos ik maar Luxwoude.


Oude wegwijzer in Elsloo.


Monument ter nagedachtenis aan het werkkamp De Landweer nabij Elsloo.


De dassen voor Verkeers- en attractiepark Duinen Zathe in Appelscha.


Dit monument "Twee baltsende korhoenders" in Fochteloo is een herinnering aan de laatste korhoenders die hier voorkwamen tot 1984. Het beeld is gemaakt door Jan Nieborg.


De gevelsteen van de school De Trede in Haule is gemaakt door de Groninger pottenbakker Anno Smith.


Een mooie oude kruiwagen in Donkerbroek.


De Vriesevaer.


Mooie straatnamen in de gelijknamige gehuchten in de gemeenten Opsterland (deels Ooststellingwerf).


Wat kost 1 ei in Wijnjewoude ?


Feest in Ureterp.


Het graf van straatzanger Jan de Roos. Klik hier voor een video van de straatzanger.


Drachtstercompagnie is een oude Veenkolonie. Iedere wijk heeft een naambordje waarop staat vermeld van wanneer de wijk dateert.


Kunstwerk De Compagnons in Rottevalle


Friesland waterland.


Korenmolen De Hoop in Suameer.


De Martinuskerk van Giekerk.


Het Elfstedenmonument


De Wynser oerset vaart niet i.v.m. de Coronamaatregelen.


Voor de pont ligt een steen met een gedicht van Drs. P.


Bartlehiem is het meest beroemde gehucht van Friesland.


De beroemde brug van Bartlehiem.


De waarheid als een koe.


Het door Tjipke Visser gemaakt monument van Pieter Jelles Troelstraat.


Landgoed Martenastate in Cornjum


De jeugd van v.v. DTD (De Trije Doarpen) is in tweetallen weer aan het trainen.


De Sint Genovevakerk van Jelsum is gebouwd in de 12 eeuw en staat boven op een terp.


Een monumentale boerderij in Boksum. Dit noemen we een Kop-hals-rompboerderij. Het voorhuis is van 1815 en de schuur van 1870.


Het FK Fierjeppen wordt al sinds 1957 versprongen in Winsum. Als "Grunneger" dacht ik altijd waarom doen ze dat toch bij ons. Maar nu kwam ik er achter dat de Friezen hun eigen Winsum hebben. Je kan in het dorp nog zien waar de groenteboer heeft gezeten.


Hûs fan stilte in Parrega


MFO It Swettehûs in Scharnegoutum


De Schoterlandse Compagnonsvaart in Bontebok.


De dubbele klokkenstoel en de Thomaskerk in Katlijk uit 1525.


De Friesetaalgrens bij Mildam.


De brug over de Tsjonger/ Kuunder bij Mildam. Deze oude gletsjerrivier werd in 1886 gekanaliseerd en werd toen ook voorzien van een brug. De huidige brug dateert uit 1930.


Het Jabikspaad


De Takkemaeker in Nijeholtrpade is gemaakt door Hans van Coevorden.


De Rommelpot van Boijl.


Tijdens mijn tocht kwam ik onder meer door de volgende plaatsen.


Natuurlijk kreeg ik van FB vrienden opmerkingen waarom hun woonplaats niet werd aangedaan, grappen over Friezen of opmerkingen over het buitenland en of ik mijn paspoort wel bij mij had?
Inderdaad die had ik bij mij. Maar die is zo te zien wel verlopen 😜


Klik hier voor details van de 291 km lange route.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten