woensdag 25 oktober 2017

Ingeslagen schedel


Vanochtend heb ik een bezoek gebracht de "Polizeihistorische Sammlung" in Berlijn. Hierboven het oudste portret van een Duitse politieman.


De dienstwapens van weleer.


De beroemdste dief van Berlijn was Friedrich Wilhelm Voigt beter bekend als Hauptmann von Köpenick. Zijn streken zijn verfilmd en het verhaal is ook nog steeds op het toneel te aanschouwen.


Een kluiskraak.


Daar zag ik de gevolgen van het inslaan van een schedel.


Daarna heb ik een tentoonstelling van Urban Nation bezocht.


Dit kunstwerk maakt duidelijk dat wij alleen nog oog hebben voor de smartphone.


Hoezo ?
Een Streetart museum 😊


Door het pleisterwerk van de muur te halen krijg je ook iets moois.


Bejaarde evenwichtskunstenaars


Wanneer zouden die gekke Spanjaarden daar een keer mee stoppen.


Hierboven een collage van diverse schilderijen en de trap.


Naar het nodige verfwerk tref je in het museum ook een aantal vreemde wezens aan,


Vanmiddag heb ik "Der Bücherwald" op de Prenzlauerberg bezocht. Het woordenboek van Duden leek mij wel wat.


Doet wel een beetje Frans aan zo'n fietsenmaker.


Aan het einde van de middag mocht ik van "Regierender Bürgermeister" Michael Müller over de rode loper van "Das Rotes Rathaus" het imposante gebouw bekijken.


In de Wapenzaal worden geen geweren bewaard. Berlijn bestaat uit 12 stadsdelen. De wapens van deze stadsdelen zijn in glas-in-lood .


In de grote zaal van het gemeentehuis hangt dit schilderij van Anton von Werner. Op het kunstwerk van 6.15 x 3.60 m staat het Europese congres der grootmachten van 1878 afgebeeld. De middelste van het trio staande heren in het midden is Fürst Otto von Bismarck. Hij geeft daar Graf Schuwalaw van Rusland de hand. Naast hem staat Gras Andrassy van Oostenrijk.


Bondspresident Frank-Walter Steinmeier was 2 weken voor mij aan op bezoek bij de "Regierender Bürgermeister"


Ter afsluiting heb ik een diner genuttigd in Treffpunkt Berlin.


"Riesenkohlroulade" is een typische Berlijns gerecht. Echt een aanrader.
Ook vandaag bleef de jas in de tas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten