donderdag 27 februari 2014

Moskou aan de IJssel.


Vandaag had ik één dag voorjaarsvakantie. Mijn doel was een bezoek aan de Hanzesteden Deventer en Zutphen. Het was bij vertrek vanuit Westerwolde prachtig weer. Reden om via de Holterberg naar Deventer te rijden. Aangekomen bij Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug heb ik eerst een bezoek gebracht aan het Buitencentrum.


Vervolgens over de Holterberg naar Holten gereden. Alleen wat roofvogels en wielrenners gezien. De twaalf korhoenders (2 hanen en 10 hennen) die Nederland nog rijk is lieten zich niet zien. Ik moest het doen met de twee geprepareerde korhoenders in het Buitencentrum.


Aangekomen in Deventer parkeerde ik mijn auto tegenover Tauw en Saxion. Bij Tauw heb ik in 1986 in opdracht van het ministerie van VROM de cursus Monsterneming en analyse van chemische afvalstoffen gevolgd. In opdracht van hetzelfde ministerie mocht ik, in samenwerking met Saxion, gemeente- en provincieambtenaren een juridische milieucursus geven.


Vanaf de parkeerplaats ben ik via de Walstraat naar de Brink gelopen. Op de brink natuurlijk de Waag, het Penninckhuis met daarvoor het beeld van Albert Schweitzer met onderschrift "Eerbied voor het leven", de Wilhelmina fontein met de Deventer stedemaagd en het uit 1735 daterend V & D pand.


In de Walstraat, gelegen in het historische Bergkwartier wordt jaarlijks in december het Dickens Festijn georganiseerd. Diverse (garage)deuren bevatten afbeeldingen Dickens-figuren.


In de winkelstraat ging het van bam-bam-bam. Nu weet ik waar de naam BAM op de rug van deze arbeiders vandaan komt.


Als je in Deventer bent is het speelgoedmuseum aan de Brink een bezoekje waard.


Clown op step (1950-1980), inspectiewagon met inspecteur en twee aandrijvers (1904-1909), stoomlocomotief met drie spiritusbranders (1850-1900) en een clown in auto (1903-1927)


Een rolprent met de avonturen van Flip en flop (1930), toverlantaarns (1800-1900), oude sprookjesboeken, puzzels en thunderbirds speelgoed.


Deventer en koek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Jacob Bussink koopt in 1820 een bestaande koekbakkerij. Jb Bussink's is wereldberoemd in Deventer e.o. Op de Brink, in een pand uit 1850, heeft Bussink een  koekwinkeltje.


In het winkeltje is een knusse koffie- en theeschenkerij gevestigd. Ik heb hier genoten van een Sencha Cactus Vijg (groene thee met stukjes vijg, papaya, ananas, mango, meloen, zonnebloem- korenbloembloesem en cactussaroma) met een portie Deventer koek, bestaande uit kruidkoek, gemberkoek en ellekoek.


In het pand van de Oude vrouwengevangenis is nu een winkel in woondecoratie "De vrije vogel" gevestigd.


In historische straatjes tref je leuke uithangborden aan.


Voor de Bergkerk (ook wel Sint-Nicolaaskerk genoemd) staat een oude brievenbus 1914.


Op het grasveld van de Bergkerk pist een houten neushoorn tegen een paal. Deze neushoorn is gemaakt tijdens Deventer op Stelten
Nog even over de titel van deze blog. Gezien de politiek georiënteerde bevolking werd Deventer vroeger aangeduid als "Moskou aan de IJssel". In 1909 werden Marxisten op een SDAP congres in Deventer uit de partij gezet. Vanuit deze groep is de CPN ontstaan. In 2013 werd een gala naar "Moskou aan de IJssel" naar vernoemd.


De brug over de IJssel bij Hanzestad Zutphen.


De viskraam had weinig klanten. Slecht weer opkomst ?


De Berkelpoort is een onderdeel van de 14e eeuwse stadsmuur.


Ja hoor ! .... en toen begon het stevig te regenen. Het leek ineens uitgestorven op straat. 


Gelukkig was er een geweldige schuilplaats. Koffie- en theeschenkerij "De Pelikaan". Landelijk werd de koffie van De Pelikaan al meerdere keren gekozen tot "het beste kopje koffie van Nederland". Gelet op het slechte weer heb ik vervolgens mijn biezen gepakt en ben naar huis gereden.

Zutphen - Ik kom weer terug als het droog is !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten