zondag 9 februari 2014

Continium


Vanochtend een bezoek gebracht aan Discovery center Continium in Kerkrade.


In de hal kunnen de kinderen - in de tijd dat hun ouders de jas in de garderobe hangen - zich al vermaken met enkele speelwerktuigen.


Het bezoekt begint bij het Time Warp Theater. In ruim 4 minuten maak je in een karretje een wervelende reis door de tijd.


In de explore volg je de thema's Ik woon & werk, Ik maak, Ik bedenk, Ik eet & drink en Ik & mijn lijf.
De toevallige uitvindingen van het theezakje door Thomas Sullivan, de gele Post-it papiertjes door Spencer Silver, de wasknijper door Evertt Huckel Bickley, de pleister door Earle Dickson en het plakband door 3M worden uitvoerig beschreven in het thema Ik bedenk.


Het thema Ik woon & werk ging onder meer over de staatsmijnen in Limburg. Joop den Uyl zegt Limburg miljoenensteun toe ter compensatie voor de mijnsluitingen.


De sprekende robot


De denker van Rodin in walnoten en een wielrenner van bananen


 Het thema Ik eet & drink.


Het thema Ik & mijn lijf


Het thema Ik maak


reclame van toen


In de  "Hall of fame" ging je terug in de tijd met oude stoommachines en dieselmotoren.


Een van de highlights in de Hall of fame is het in 1905 door Eduard Haane van gips vervaardigd beeld van Petrus Regout, stichter van de glas- en aardewerkfabrieken De Sphinx. Tegenwoordig is Koninklijke Sphinx BV meer bekend om zijn toiletpotten.


In Nederland was de firma Brons uit Appingedam een van de weinige motorenbouwers die ook landbouwmachines vervaardigde. Toen een boer "ho" riep tegen een tractor en die niet net als een paard bleef staan werd de koppeling voorzien van een "K" en de rem van een "R". Bovenstaande foto is van een bronstractor van het type 2EA uit 1936.


Deze jongeman ontdekt in de Experiment zone de werking van een sluis.


De ontdekplek voor jonge onderzoekers.


In het Science lab kan je je eigen uitvindingen maken. Leuk voor kinderfeestjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten