maandag 11 maart 2024

Veenkoloniaal museum 3


Vandaag heb ik wederom een bezoek gebracht aan het Veenkoloniaal museum in Veendam. 
Het museum is gevestigd in de Rijks Hoogere Burger School, gebouwd door rijksbouwmeester Jan Vrijman. Jarenlang was dit het Winkler Prins lyceum. Een standbeeld van Anthony Winkler Prins staat voor de ingang. Het is een ontwerp van Christine Chiffrun. In het kader van de wisseltentoonstelling 2 Spraak is Anthony gehuld in Afrikaans kledij.


Zelfopoffering - het zusje van het meisje van Yde - is van turf en was gemaakt door Dioni ten Busschen.


Als oud Onstwedder trok deze honde(n)kar mijn aandacht. Museummedewerkers wisten slechts te vertellen dat het om een hondekar ging. Dat had ik natuurlijk zelf ook al gezien. Thuis maar eens wat in de archieven gekeken en wat rondgevraagd. Ik kwam een zekere Frederik Harm Bessembinders tegen die was geboren te Wessinghuizen op 17 mei 1863. Hij was vrijgezel en overleed in 1917.


In de Winschoter Courant van 21 september 1935 kwam ik deze advertentie tegen. Naar ik aanneem is deze advertentie gezet door Geuko Willem Bessembinders. Geuko Willem was een achterneef van de vrijgezelle Frederik Harm. Werd de erfenis nu verkocht ?


Bruggeld is een heffing die vaartuigen moeten betalen bij passeren van bruggen en sluizen. Meestal staat het tarief op de brug vermeld. Om het bruggeld te innen maakte de brugwachter gebruik een oude klomp die aan een hengel wordt neergelaten.


Ook Sikko - de zeldzame Veenkoloniale boerenmuis - kwam ik weer tegen in het museum.

Hieronder een impressie van de wisseltentoonstelling 2 Spraak - Afrika ontdekken in textiel. Deze tentoonstelling is samengesteld in samenwerking met de Keniaanse Odilia Anyachi Okonga. Zij is de oprichter van The African School Foundation Nederland.









Een andere wisseltentoonstelling ging over het werk van Hendrik Antonius ter Reegen


Een portret van Hendrik Antonius ter Reegen, gemaakt door De Ploeg schilder Geert Hendrik Streurman. Hieronder een impressie van het werk van Ter Reegen.








Klik hier voor Veenkoloniaal museum 1
Klik hier voor Veenkoloniaal museum 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten